El cementiri de Montjuïc i la col·lecció de carrosses fúnebres

Recorregut comentat per la primera i única col·lecció de carrosses fúnebres d’Europa i ruta, també guiada, per les principals sepultures d’interès artístic i històric del cementiri de Montjuïc.

20/04/2021 - 11:00 h

20/04/2021 - 13:00 h

Carrer de la Mare de Déu de Port, 56-58 . Barcelona   Veure mapa

En la ruta del cementiri de Montjuïc, centrada entre els anys 1883 i 1936, es visiten 37 sepultures d’interès artístic i històric. Està pensada, doncs, per mostrar la riquesa patrimonial del lloc.

La Col·lecció de Carrosses Fúnebres, inaugurada l’any 1970, reuneix un conjunt de peces de gran valor patrimonial: vehicles que van fer servei a la ciutat de Barcelona durant noranta anys i que finalment van ser apartats a causa de l’aparició del cotxe a motor.

El cementiri de Montjuïc, conegut també com cementiri del sud-oest i antigament com cementiri nou, ocupa pràcticament tot el vessant sud de la muntanya de Montjuïc: té una superfície de 567.934 metres quadrats i 152.774 sepultures. És, doncs, el cementiri més gran del terme municipal de Barcelona.

Durant l’edat mitjana, a la muntanya de Montjuïc ja hi havia hagut un cementiri, però exclusiu per a jueus (d’aquí el seu nom). Va ser a mitjan segle XIX que, amb l’expansió industrial, demogràfica i urbanística de Barcelona, assolí les dimensions actuals. Aleshores se’l beneí com a recinte catòlic (conserva encara una placa commemorativa d’aquell dia), però com a innovació s’hi reservà un espai perquè hi poguessin ser enterrats creients d’altres confessions, com ara protestants i jueus.

La Col·lecció de Carrosses Fúnebres consta de tretze vehicles originals, entre els quals destaquen les carrosses Gòtica, Grand Doumont, Imperial, Estufa i la coneguda com Aranya. Així mateix, inclou les carrosses blanques, anomenades així perquè portaven infants i dones solteres, i sis vehicles d’acompanyament de diverses èpoques. Malauradament es fa difícil datar-los, documentar-ne la història i saber com es van adquirir, atès que procedeixen d’una empresa privada i perquè els objectes conservats no es van comprar com a peces de museu sinó com a eines de treball.

FORMULARI D'INSCRIPCIÓ

Places exhaurides! Envia un correu a alumniub@ub.edu i et posarem en la llista d'espera.

El cementiri de Montjuïc i la col·lecció de carrosses fúnebres
Visita comentada

Data: dimarts 20 d’abril de 2021
Hora: 11:00-13:00
Lloc: Carrer de la Mare de Déu de Port, 56-58 · Barcelona
Com arribar-hi: en Bus, el número 21.
Organitza:Club de l’Experiència Alumni
Idioma: català

Activitat gratuïta, amb prioritat per a membres d’Alumni.
Cal fer la inscripció pel formulari. Un cop feta, i donant prioritat als membres d’Alumni, rebreu un correu dies abans de l’activitat, amb la informació necessària. La visita es farà en grup reduït de 9 persones, seguint les mesures de seguretat COVID-19.

ACTIVITAT GRATUÏTA, AMB PRIORITAT PER A MEMBRES ALUMNI. PLACES LIMITADES PER ORDRE D'INSCRIPCIÓ.