Club de l'Experiència Alumni · Un viatge en el temps: el Poble Espanyol com mai no l'havies vist

Poble Espanyol
L’arquitecta Sandra Moliner, autora de la tesi «Un viaje en el tiempo: el Poble Espanyol de Montjuïc», experta en la gènesi, gestació i making of del Poble Espanyol, ens guiarà per aquest recinte per donar-nos-en una visió que potser no hem tingut mai.

Sandra Moliner Nuño
Arquitecta per l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (ETSAB)

29/03/2019 - 9:45 h

29/03/2019 - 13:00 h

Av. Francesc Ferrer i Guàrdia, 13, 08038 Barcelona   Veure mapa
L’arquitecta Sandra Moliner, ens descobrirà el Poble com a document patrimonial de l’art i l’arquitectura, com a museu a l’aire lliure en tres dimensions i a escala 1:1. S’hi reprodueixen models d’arquitectures que, en alguns casos, avui ja no existeixen. L’única manera de recuperar-los és, doncs, anar a veure’ls al Poble Espanyol.
Com a complement de l’activitat, visitarem un petit —però no per això poc interessant— museu d’art contemporani que hi ha dins del recinte: el Museu Fran Daurel.

El Poble Espanyol es va construir per a l’Exposició Internacional de Barcelona del 1929. Hi ha qui en situa l’origen en la figura de l’arquitecte modernista Puig i Cadafalch, però no va ser fins a l’aparició del polifacètic Miquel Utrillo i Morlius que es va fer real la idea de construir un Poble Espanyol a Barcelona, que s’hauria d’haver dit Iberiona.

Per fer possible el projecte, entre 1927 i 1928 l’equip encarregat —format per Miquel Utrillo, el pintor Xavier Nogués i els arquitectes Ramon Reventós i Francesc Folguera— va fer una sèrie de viatges per Espanya. Van fer centenars de fotografies, van prendre notes i van fer dibuixos en llibretes de viatge que fins avui havien romàs ocultes.

En la seva recerca, Sandra Moliner demostra la importància que va tenir el viatge en el resultat del projecte, que podria haver estat molt diferent. Durant la visita, ens descobrirà que el viatge va conferir al Poble Espanyol una complexitat amb què va superar la generalitzada esquematització de projectes anàlegs. De fet, potser no es tracta que, sense el viatge, el Poble Espanyol hauria estat molt diferent, sinó que probablement avui ja no seria, atès que s’hauria enderrocat fa temps, fidel a la condició efímera de l’encàrrec, tal com va passar amb altres projectes anàlegs, destinats a ser enderrocats després d’haver fet la seva funció, com ara el Borgo Medievale de Torí de 1884, la sèrie d’imitacions historicofolklòriques de París de 1889, el Village Flamand d’Anvers o el Village Suïsse de Ginebra, ambdós de 1896.

Video Poble Espanyol

Video Poble Espanyol i Guerra Civil

També coneixerem què va passar durant la Guerra Civil, on el Poble Espanyol es va convertir en un camp de treball per milers de presos que no cabien a la Model. El Poble Espanyol es va omplir de detinguts per donar suport al cop d’estat, pròfugs de l’exèrcit republicà, anarquistes i delinqüents comuns.

Un viatge en el temps: el Poble Espanyol com mai no l’havies vist

Visita guiada

Data: divendres 29 de març de 2019
Hora: 09.45 h
Lloc: Poble Espanyol ·  Avinguda Francesc i Guàrdia, 13, 08038 Barcelona
Organitza: Alumni Universitat de Barcelona i Club de l’Experiència

Preu: 13€ socis · 15€ no socis

Cal fer la preinscripció pel formulari. El pagament es realitzarà a Alumni durant les setmanes de l’11 al 22 de març.
L’import de la inscripció només serà retornat si Alumni anul·la la ruta per no arribar al mínim de places establertes o per altres raons tècniques.
Cal ser puntuals el dia de la visita.

FORMULARI DE PREINSCRIPCIÓ