Alumni online · El teorema de Pitàgores a les tauletes matemàtiques paleobabilòniques

Tauletes Mesopotamiques Pitagores
Conferència en línia · Els coneixements matemàtics dels antics mesopotàmics

Jaume Bartroli
Jaume Bartrolí Brugués
Llicenciat en Ciències Matemàtiques per la Universitat de Barcelona

20/01/2022 - 18:00 h

20/01/2022 - 19:30 h

Des de la publicació, el 1916, del desxiframent d’un problema matemàtic extret d’una tauleta cuneïforme, es té el convenciment que els antics mesopotàmics tenien coneixements matemàtics força avançats. La present xerrada tracta sobre els seus coneixements del que avui anomenem teorema de Pitàgores i sobre l’ús que en feien.

• Escriptura cuneïforme i llengües sumèria i accàdia.
  • Sistema de numeració sexagesimal.
  • Operacions habituals: suma, resta, multiplicació, divisió, etc.
  • El teorema de Pitàgores.
  • La vintena de tauletes matemàtiques del període paleobabilònic (1900-1600 aC) en què «apareix» el teorema de Pitàgores.
  • Estat actual de les recerques sobre el tema, conclusions (o intent de treure’n) i torn obert de paraules.

FORMULARI D'INSCRIPCIÓ

Activitat gratuïta, amb prioritat per a membres d'Alumni. Cal fer la inscripció pel formulari. Un cop feta, i donant prioritat als membres d’Alumni, rebreu un correu abans de l’activitat, amb la informació necessària per a connectar-vos. (Reviseu el correu brossa)

El teorema de Pitàgores a les tauletes matemàtiques paleobabilòniques?
Conferència en línia

Data: dijous 20 de gener de 2022
Hora: de 18:00 a 19:30
Conferència en línia: plataforma Microsoft Teams
Organitza: Club de l’Experiència

Activitat gratuïta, amb prioritat per a membres d’Alumni.
Cal fer la inscripció pel formulari. Un cop feta, i donant prioritat als membres d’Alumni, rebreu un correu dies abans de l’activitat, amb la informació necessària per a connectar-vos.

ACTIVITAT AMB PRIORITAT PER A SOCIS D'ALUMNI UNIVERSITAT DE BARCELONA. PLACES LIMITADES PER ORDRE D'INSCRIPCIÓ.