La Barcelona “Peaky Blinders”: apatxes, pistolers, cocaïna i el Xino més calent

Ruta urbana per la Barcelona més canalla, la dels anys de la Primera Guerra Mundial

Places exhaurides

0222 David Revelles
David Revelles Soriano
Llicenciat en Periodisme per la Facultat de Ciències de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona el 1998, especialitzat en periodisme de viatges, creació de guies de viatges, i divulgació científica i històrica.

27/01/2021 - 11:00 h

27/01/2021 - 13:30 h

Taquilles del Teatre Apolo (punt de trobada)   Veure mapa

Farem un recorregut a peu (de dues hores i mitja aproximadament) per la ciutat, per descobrir, amb David Revelles, carrers i espais icònics de la Barcelona més canalla, la dels anys de la Primera Guerra Mundial, la del Barri Xino més calent i transgressor, plena de personatges implacables i fascinant.

Peaky

Fotografia dels denominats “Apatxes”

Barcelona, 1910. El grup de la fotografia mira a càmera desafiant, lluint les seves millors gales. És veritat, no vesteixen tan elegantment com Thomas Shelby, el protagonista de l’exitosa sèrie Peaky Blinders; no beuen whisky irlandès al pub The Garrison, com el seu clan de gàngsters, i el seu modus vivendi no són les apostes en curses de cavalls o el contraban a Birmingham. Però els apatxes de la fotografia – així es coneix a aquests il·lustres representants de l’hampa procedents de París i instal·lats a Barcelona des de la primera dècada del segle XX – no es quedaven enrere: com els Shelby, consumien mandanga (cocaïna) i cassalla en coves com La Mina, al carrer del Cid; utilitzaven les fulles d’afaitar per a assumptes de feina, i controlaven barris i locals de la ciutat amb mà de ferro, com una màfia organitzada.

Si a tot això hi sumem, sobretot durant els anys de la Primera Guerra Mundial i l’inici de la dictadura de Primo de Rivera el 1923, un seguit de personatges implacables i fascinants (pistolers de la CNT i sicaris de la patronal matant-se entre ells als carrers de Barcelona; líders com Salvador Seguí, el Noi del Sucre; personatges sinistres com el baró de Köenig, o el corrupte comissari de policia Manuel Bravo Portillo), tenim «la Barcelona Peaky Blinders»; amb jazz com a banda sonora als cabarets i music-halls de la Rambla del Centre i amb consum i contraban de cocaïna al carrer del Conde del Asalto.

Aquesta ruta també recorda el Xino més calent i transgressor a través d’alguns dels seus locals mítics i parroquians il·lustres, com ara La Criolla o el travesti Flor de Otoño. En definitiva, una Barcelona fascinant, implacable i desapareguda.

Paraula de Peaky Blinder!

La Barcelona “Peaky Blinders”: apatxes, pistolers, cocaïna i el Xino més calent
Ruta urbana

Data: dimecres 27 de gener de 2021
Hora: 11 a 13:30 h
Lloc: ciutat de Barcelona (barri del Raval)
Punt de trobada: taquilles del Tetre Apolo (Avinguda Paral·lel, 59)
Organitza: Alumni Universitat de Barcelona
Idioma: català

Preu: 15 € socis; 20 € no socis
La ruta es farà en grup reduït de 9 persones, seguint les mesures de seguretat COVID-19.

Política de devolucions: cal fer el pagament mitjançant la passarel·la en línia habilitada al web d’Alumni. Fet això, es rep la confirmació del pagament al correu electrònic facilitat. La compra és nominal: cada assistent no pot comprar més d’una entrada. L’import només es retorna en la seva totalitat si Alumni anul·la la ruta perquè no s’arriba al mínim de places establert o per altres raons tècniques, o si notifiqueu l’anul·lació abans de 48 hores a l’adreça electrònica alumniub@ub.edu. Per a més informació, consulteu els Termes i Condicions de venda.

Places exhaurides