Club de l'Experiència · Pompeu Fabra: lingüista excepcional i personatge cívic

El filòleg Jordi Manent repassarà la vida i obra d'aquest lingüista excepcional i pare de l’ortografia catalana moderna.

PRICE

Speakers

Jordi Manent i Tomàs
Llicenciat en Filologia Catalana per la Universitat de Barcelona

Start

20/02/2019 - 17:30 h

End

20/02/2019 - 19:00 h

Seu d'Alumni UB · Gran Via de les Corts Catalanes, 582   View map

El filòleg Jordi Manent impartirà una conferència en què repassarà la vida i obra de Pompeu Fabra i Poch, lingüista excepcional i pare de l’ortografia catalana moderna.

Aquesta conferència versarà sobre Pompeu Fabra i Poch, un humanista multidimensional nascut a Gràcia el 1868. Va estudiar Enginyeria Química i el 1902 guanyà una càtedra a l’Escola Superior d’Enginyeria Industrial de Bilbao, on va viure deu anys. Sentia autèntica passió per la música, la literatura, l’esport i l’excursionisme, però la seva vocació era la filologia catalana.

Des de molt jove, en articles a L’Avenç i La Vanguardia defensà la necessitat d’una reforma lingüística i ortogràfica del català. Començà a dibuixar el seu projecte amb la Gramática de la lengua catalana, que es publicà primer en castellà i, el 1918, en català. Va aconseguir la càtedra de Llengua Catalana de la Universitat de Barcelona, creada per la Diputació, i va presidir l’Institut d’Estudis Catalans, l’Ateneu Barcelonès i el patronat Estat – Generalitat de 1933 a 1939.

Va viure amargament els fets del 6 d’octubre de 1934, que el van dur a la presó com un dels fidels al pronunciament de Companys. Es va exiliar el 1939 i des de l’exili va presidir la Fundació Ramon Llull i la Institució de les Lletres Catalanes. Fins i tot estant exiliat va ser conseller del Govern, presidit per Josep Irla. Va morir el 1948 a Prada de Conflent.

CLUB DE L’EXPERIÈNCIA · POMPEU FABRA: LINGÜISTA EXCEPCIONAL I PERSONATGE CÍVIC

Conferència