Club de l'Experiència · Passejada pel barri de Bellvitge

Passejarem per un dels barris d’habitatge massiu més gran de Catalunya, durant molts anys menystingut per desconeixença.

Sandra Bestraten Castells
Arquitecta per l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (ETSAB)

28/10/2019 - 10:45 h

28/10/2019 - 12:45 h

Mercat Municipal MERCA2 de Bellvitge   Veure mapa

El 2015 es van complir 50 anys de Bellvitge, aquell barri d’edificis tan alts que es veien des de l’autovia, al costat de la Residència, que tenien mala premsa i d’on sempre passàvem de llarg. Ara descobrirem que… res més lluny de la realitat!

Entre 1965 i 1975 es van aixecar 77 edificis d’entre 14 i 18 plantes. Eren un total de 10.000 habitatges en un terreny inundable, la Marina, una de les zones més fèrtils d’Espanya.

Donades les mancances inicials en infraestructures i serveis, la força, la unió i la lluita veïnals van impedir la construcció de més blocs i van donar un caràcter desconegut al barri: Bellvitge és una de les barriades amb més percentatge d’espai verd i té tota mena de serveis i equipaments, que han anat millorant amb el temps.

D’aquesta història, d’aquestes traces desconegudes per als qui no han trepitjat mai el barri, ens en parlarà —i ens acompanyarà en la passejada— l’arquitecta Sandra Bestraten, actualment presidenta del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya a la demarcació de Barcelona. A més de tenir una trajectòria compromesa amb l’arquitectura solidària, té el despatx professional a Bellvitge.

Bestraten ens explicarà històries i anècdotes tècniques i humanes del creixement arquitectònic i urbanístic de Bellvitge, i ens parlarà de la solidaritat i la lluita veïnals. Tot plegat, ara és considerat un model urbà i d’identitat popular, però per desconeixença de la tècnica constructiva —innovadora en el seu temps— hi ha qui encara manté aquella opinió que va menystenir el barri durant molts anys, basada en la creença popular d’un creixement caòtic, en el caràcter de ciutat dormitori, en la consideració que eren nínxols per a obrers i en els dubtes sobre la qualitat dels habitatges, que ha resultat ser molt bona.

Font: https://upcommons.upc.edu/bitstream/handle/2099/14930/226_231_Emili_Hormis_y_Sandra_Bestraten.pdf?sequence=1&isAllowed=y

PASSEJADA PEL BARRI DE BELLVITGE
Visita comentada

Data: dilluns 28 d’octubre de 2019