Club de l'Experiència · Matemàtiques a l'antiga Índia: la geometria vèdica dels Sulvasutra

Conferència · Les matemàtiques vedes es van desenvolupar al subcontinent indi durant el període vèdic (1500-500 aC) i es coneixen gràcies a textos religiosos

Jaume Bartrolí Brugués
Membre de la Societat Catalana de Matemàtiques

18/03/2019 - 17:30 h

18/03/2019 - 19:00 h

Seu d'Alumni UB · Gran Via de les Corts Catalanes, 582   Veure mapa

Les matemàtiques vedes es van desenvolupar al subcontinent indi durant el període vèdic (1500-500 aC) i es coneixen gràcies a textos religiosos en què s’expliquen la forma i les dimensions que havien de tenir els altars i els recintes cerimonials. Si els altars no es construïen tal com dictaven les sagrades escriptures vedes, les pregàries i els sacrificis no tenien efecte.

Els recintes sagrats i els altars havien de tenir una orientació precisa, formes geomètriques també concretes (quadrats, rectangles, rombes, trapezis, cercles…), i havien de presentar certes proporcions entre ells (la superfície d’un havia de ser igual respecte a l’altre, el doble, la meitat, una tercera part…).

Aquestes exigències els van portar a problemes que anaven de traçar perpendiculars a duplicar figures i quadrar cercles. S’ha de dir que els van resoldre amb una bona dosi d’enginy, tenint en compte que l’única eina o instrument de dibuix que usaven era una corda. S’explica tot en els anomenats Sulvasutra: llistes d’aforismes (sutres) en què, amb una precisió i concreció extremes, s’explica una determinada regla o construcció geomètrica.

Els Sulvasutra són textos complementaris als Vedes, els quatre llibres sagrats, i recullen una tradició que inicialment es transmetia oralment. Els coneixem gràcies a manuscrits dels períodes vèdics mitjà i tardà (800-500 aC), però és obvi que recullen una tradició de molts segles abans. Hi ha quatre autors: Baudhayana, Manava, Apastamba i Katyayana. Estan escrits en sànscrit vèdic i no van ser divulgats dins la comunitat matemàtica occidental fins a finals del segle XIX.

MATEMÀTIQUES A L’ANTIGA ÍNDIA: LA GEOMETRIA VÈDICA DELS SULVASUTRA.

Conferència

Data: dilluns 18 de març de 2019