Maria, la primera alquimista: exemple de la invisibilitat de les dones científiques i inventores

Maria La Jueva
Generarem debat a partir de l’absència de la història de molts noms: els de les dones de ciència i tecnologia.

Núria Salan Web
Nuria Salán
Llicenciada en Ciències Químiques i doctora en Ciència i Enginyeria de Materials, divulgadora i presidenta de la Societat Catalana de Tecnologia

22/02/2022 - 17:00 h

22/02/2022 - 18:15 h

Aula Ramón y Cajal de l'Edifici Històric de la Universitat de Barcelona   Veure mapa

Després de l’èxit de públic en l’edició dels darrers cursos i insistint en l’objectiu que ens vàrem plantejar, us presentem la tercera edició de “Dones de ciència retrobades en la història”.

Des del curs 2018-2019 hem tingut l’oportunitat de conèixer a algunes de les moltes científiques que al llarg de la història han estat oblidades pels llibres de text, els articles de divulgació o els mitjans de comunicació, endinsant-nos en la societat i l’entorn en els quals van desenvolupar la seva feina.

Enguany continuem amb l’objectiu plantejat a les anteriors edicions: donar visibilitat a dones que han destacat i han estat pioneres en diferents camps de la ciència (com les matemàtiques, la medicina, la informàtica, la química, l’astronomia o la meteorologia), les quals, tot i haver realitzat valuoses aportacions científiques i tècniques, han passat pràcticament desapercebudes.

Esperem que sigui del vostre interès i que gaudiu de les sessions!

Xerrada amb voluntat de generar debat a partir d’un dels personatges oblidats de la història, Maria la Jueva

Maria la Jueva, també coneguda com Miriam la Profetessa, la primera dona alquimista de la història, va ser reconeguda a la seva època per les seves destreses i pels seus desenvolupaments, però està desapareguda dels llibres d’història. Maria, doncs, va ser una de les primeres a destacar en ciència… i a desaparèixer! Aquesta xerrada posarà en comú la seva història invisibilitzada.

L’activitat s’organitza com una xerrada amb voluntat de generar debat. A partir d’un dels personatges oblidats de la història, Maria la Jueva, es reivindica que la història de la ciència i la tecnologia s’ha escrit amb l’absència de molts noms: els de les dones de ciència i tecnologia.

Utilitzant l’indicador del nombre de resultats identificats a Google, es mostrarà la diferència (ordres de magnitud) en la visibilitat d’homes i dones de ciència i inventors o inventores. I el que es deriva d’aquest biaix en la transmissió per generacions. Aquests resultats de recerca es presentaran per despertar sentiments en l’audiència, que en ocasions no s’ha plantejat mai el motiu real que als llibres i les enciclopèdies no hi hagi més que noms d’homes. Wikipèdia esdevé també un comparador que recull la realitat del coneixement (o del desconeixement) que tenim dels personatges que històricament han escrit les línies de l’evolució de la ciència i la tecnologia. D’aquí se’n deriven altres doloroses realitats: percentatges d’homes i dones en premis Nobel, percentatges de dones i homes en jocs i material pedagògic… I les conseqüències més immediates: l’absència de vocacions femenines en estudis de ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques (STEM).

Així, es compartiran elements d’ús habitual que al darrere tenen la capacitat inventiva (i el nom) d’una dona, que generalment és desconeguda. També es mostraran llibres que volen compensar aquesta invisibilitat, però que no es consideren «necessaris» en el currículum educatiu i que, per tant, queden a expenses de la voluntat de mestres i de programes educatius de centre per ser exhibits i per treballar-ne els continguts.

FORMULARI D'INSCRIPCIÓ

Activitat gratuïta, amb prioritat per a membres d'Alumni. Cal fer la inscripció pel formulari. Un cop feta, i donant prioritat als membres d’Alumni, rebreu un correu abans de l’activitat, amb la informació necessària. (Reviseu el correu brossa)

Cicle de conferències · Dones de ciència retrobades en la història

Data: dimarts 22 de febrer de 2022
Hora: 17:00 a 18:15
Lloc: sala Ramón y Cajal de l’Edifici Històric de la UB
Organitza: Club de l’Experiència
Preu: gratuït

Activitat gratuïta, amb prioritat per a membres d’Alumni.
Cal fer la inscripció pel formulari. Un cop feta, i donant prioritat als membres d’Alumni, rebreu un correu dies abans de l’activitat, amb la informació necessària.