Néixer entre dones. Llevadores, maternitat i ciència a l'Edat Mitjana.

Bonanada Llevadora
L’ofici de llevadora en l’època medieval, des de l’origen de la pràctica i les primeres referències documentades.

0217 Delfi Nieto
Delfi I. Nieto Isabel
Màster i doctora en Cultures Medievals, i llicenciada en Física i Història per la Universitat de Barcelona

17/02/2021 - 17:00 h

17/02/2021 - 18:45 h

Després de l’èxit de públic en l’edició del curs passat i insistint en l’objectiu que ens vàrem plantejar en la primera edició, us presentem la segona edició de “Dones de ciència retrobades en la història”.

Si ens preguntem quins noms de científics coneixem, segurament serem capaços d’anomenar-ne uns quants, o molts. Però si referim la pregunta a dones científiques, quants noms sabrem dir? Potser esmentarem Hipàtia d’Alexandria (per la pel·lícula d’Amenábar?), Maria la Jueva (a qui se sol atribuir l’invent del bany maria) i Marie Curie (segurament l’única que vam conèixer a l’escola), o ni això. El cert és que els llibres de text, les revistes divulgatives, la premsa i els mitjans de comunicació en general han menystingut el paper de les dones, que al llarg de la història —des de l’antiguitat— han fet aportacions científiques i tècniques molt valuoses.

Amb aquest cicle de conferències, que hem titulat «Dones de ciència retrobades en la història», pretenem donar a conèixer dones que, malgrat el seu llegat científic, han estat menystingudes, ignorades, i han passat pràcticament desapercebudes.

Montse Buxadé
Club de l’Experiència

Néixer entre dones. Llevadores, maternitat i ciència a l'Edat Mitjana.

Es podria dir que, a l’Edat Mitjana, néixer era cosa de dones. Mentre que el coneixement mèdic se centrava fonamentalment en les malalties que afectaven els homes, la salut femenina, i en especial tot el que tenia a veure amb l’embaràs, es deixava en mans de les dones. Amb ben poques excepcions —com ara la figura de la reconeguda metgessa Trota de Salern— , aquells dones han romàs anònimes i només se les coneix com a “llevadores”. En aquesta sessió descobrirem com l’ofici de llevadora va esdevenir progressivament l’únic reducte que va quedar per a les dones dins de la pràctica mèdica, i com el terme agrupava tant veïnes i familiars que ajudaven durant el part, com autèntiques expertes remeieres que formaven una part indispensable de la societat.

En aquesta xerrada es plantejaran conceptes bàsics de l’ofici de llevadora en l’època medieval, des de l’origen de la pràctica i les primeres referències documentades fins al perfil social i professional de les dones que s’hi dedicaven. Parlarem de medicina femenina, de les concepcions de l’embaràs, del part natural i la cesària, i del puerperi a l’Edat Mitjana. Així mateix, es comentarem alguns dels textos especialitzats en circulació en aquell temps, i també veurem com les llevadores havien d’estar preparades per batejar els nounats en cas d’emergència, la qual cosa feia necessari un cert control per part de les autoritats eclesiàstiques. Finalment, veurem com l’ofici de llevadora era de vegades una professió d’alt risc, atès que el domini dels remeis, que els era indispensable per desenvolupar la seva tasca, se’ls podia girar en contra si les coses anaven malament i les sospites de fetilleria començaven a estendre’s.

FORMULARI D'INSCRIPCIÓ

Activitat gratuïta, amb prioritat per a membres d'Alumni. Cal fer la inscripció pel formulari. Un cop feta, i donant prioritat als membres d’Alumni, rebreu un correu abans de l’activitat, amb la informació necessària per connectar-vos. (Reviseu el correu brossa)

Néixer entre dones. Llevadores, maternitat i ciència a l’Edat Mitjana.
Cicle de conferències en línia · Dones de ciència retrobades en la història

Data: dimecres 17 de febrer de 2021
Hora: 17:00 a 18:45
Plataforma de connexió: Teams Microsoft
Organitza: Club de l’Experiència Alumni

Activitat gratuïta, amb prioritat per a membres d’Alumni.