Club de l'Experiència · Visita comentada al recinte de la Maternitat i a l'arxiu històric

Visita comentada

Places exhaurides

03/12/2018 - 10:45 h

03/12/2018 - 12:15 h

Recinte de la Maternitat · Travessera de les Corts, 131-159-Barcelona   Veure mapa

Actualment, el recinte de la Maternitat, a les Corts, és un gran espai enjardinat de Barcelona. Disposa de diversos equipaments públics destinats a escoles i serveis administratius, i acull la seu del Departament de Salut de la Generalitat i l’Arxiu Històric de la Diputació. El seu origen es remunta a finals del segle XIX, quan va acollir la Casa Provincial de Maternitat i Expòsits, dedicada a l’acolliment d’infants abandonats i de mares solteres.

La Maternitat va ser una institució creada el 1853 al carrer de les Ramelleres. A partir dels anys setanta del segle XIX, l’augment d’interns i les limitacions estructurals de l’establiment al casc antic de Barcelona van forçar la construcció d’una nova Casa de la Maternitat, la qual es va anar configurant a partir de 1884 al Mas Cavaller de les Corts. El 1890 va iniciar-se la construcció del Pavelló de Lactància i l’any següent, la del Pavelló de Desmamats, mentre que els pavellons dedicats a les malalties infeccioses i la bugaderia (actualment seu de l’Arxiu Històric) es van començar el 1893 i, posteriorment, els d’altres serveis, com la tan desitjada Maternitat.

En un context veritablement reformista, la Casa Provincial de Maternitat i Expòsits de Barcelona va ser una institució modèlica des del punt de vista de la modernització de les infraestructures: pavellons específics, sala d’esterilització, quiròfans, sala de rentat i cura dels nadons, rentat mecànic de la roba, solàrium artificial, sala d’incubadores, desinfecció dels biberons, etc. Des del punt de vista educatiu, va ser la primera institució a Espanya (1913) que va aplicar decididament el sistema pedagògic de Maria Montessori.

A partir de l’any 1920, ja amb la Mancomunitat de Catalunya i seguint el projecte d’atenció a la dona desenvolupat per la Institució Maternal Catalana, es construeixen el Pavelló Rosa, el Pavelló Blau i la Policlínica, dedicats exclusivament a l’atenció de les dones, projectats per l’arquitecte Josep Goday. També s’aixeca el Pavelló Hèlios, del mateix arquitecte, dedicat als infants tuberculosos. Finalment, el 1953 es construeix el Pavelló Cambó, projectat per Manuel Baldrich per ampliar la secció infantil.

(font: diba.cat)

VISITA COMENTADA AL RECINTE DE LA MATERNITAT I A LES INSTAL·LACIONS DE L’ARXIU HISTÒRIC
Xerrada

Data: dilluns 3 de desembre de 2018