Una perspectiva històrica de l'astrometria: com mesurem la distància respecte a les estrelles?

Destacatweb Dialegsalumni Xavierluri2
En Xavier Luri farà una revisió històrica de l’astronomia centrant-se en els resultats de la missió Gaia, que ens està descobrint la nostra galàxia amb un grau de detall sense precedents.

Speakers

Xavi Luri Cv
Xavier Luri
Catedràtic al Departament de Física Quàntica i Astrofísica de la Universitat de Barcelona i director de l'Institut de Ciències del Cosmos de la UB

Start

04/04/2022 - 18:00 h

End

04/04/2022 - 19:15 h

Aula Magna, Edifici Històric de la Universitat de Barcelona   View map

En aquesta conferència es farà una revisió històrica de l’astronomia i ens centrarem en els resultats de la missió Gaia, que ens està descobrint la nostra galàxia amb un grau de detall sense precedents.

L’astrometria és la branca de l’astronomia que s’encarrega d’estudiar la posició i el moviment dels astres. És una disciplina molt antiga; de fet, durant molts segles l’astronomia com a ciència va ser essencialment astrometria: la feina dels astrònoms se centrava a mesurar les posicions dels astres. L’eina principal de què disposaven eren els catàlegs astronòmics, reculls de posicions i magnituds dels estels i els planetes. Els catàlegs més antics es remunten a la cultura mesopotàmica. Al llarg de la història, moltes civilitzacions han contribuït a completar i refinar aquests reculls de dades, fins al punt d’arribar al límit de les capacitats tecnològiques de cada període (els predecessors de les dades massives o big data). A principis del segle xx es creia que s’havia arribat al límit de coneixements, i per això l’astrometria semblava una disciplina tancada. Tanmateix, l’accés a l’espai i en particular les missions Hipparcos i Gaia de l’Agència Espacial Europea van fer reviure l’astrometria i han revolucionat l’astronomia.

Gemma Marfany Dialegsalumni Presenta

FORMULARI D'INSCRIPCIÓ

Places exhaurides! Envia un correu a alumniub@ub.edu i et posarem en la llista d'espera.

Una perspectiva històrica de l’astrometria: com mesurem la distància respecte a les estrelles?
Conferència

Data: dilluns 4 d’abril de 2022
Hora: de 18 a 19:15
Lloc: Aula Magna de l’Edifici Històric de la UB
Organitza: Alumni UB
Preu: gratuït

Activitat gratuïta.
Cal fer la inscripció pel formulari. Un cop feta, i donant prioritat als membres d’Alumni, rebreu un correu amb la informació necessària.

ACTIVITAT GRATUÏTA. PLACES LIMITADES PER ORDRE D'INSCRIPCIÓ AMB PRIORITAT PER A MEMBRES ALUMNI.