Eunice Foote, el canvi climàtic amb ulls de dona

Eunice Foote Web
Visió holística del paper de la dona en aquest escenari de canvi climàtic, a través dels ulls d’investigadores i agents actives en la seva mitigació.

Yolanda Solà
Doctora en Física. Investigadora i professora associada a la Universitat de Barcelona.

15/02/2022 - 17:00 h

15/02/2022 - 18:45 h

Aula Ramón y Cajal de l'Edifici Històric de la Universitat de Barcelona   Veure mapa

Després de l’èxit de públic en l’edició dels darrers cursos i insistint en l’objectiu que ens vàrem plantejar, us presentem la tercera edició de “Dones de ciència retrobades en la història”.

Des del curs 2018-2019 hem tingut l’oportunitat de conèixer a algunes de les moltes científiques que al llarg de la història han estat oblidades pels llibres de text, els articles de divulgació o els mitjans de comunicació, endinsant-nos en la societat i l’entorn en els quals van desenvolupar la seva feina.

Enguany continuem amb l’objectiu plantejat a les anteriors edicions: donar visibilitat a dones que han destacat i han estat pioneres en diferents camps de la ciència (com les matemàtiques, la medicina, la informàtica, la química, l’astronomia o la meteorologia), les quals, tot i haver realitzat valuoses aportacions científiques i tècniques, han passat pràcticament desapercebudes.

Esperem que sigui del vostre interès i que gaudiu de les sessions!

El canvi climàtic amb ulls de dona

El canvi climàtic és un dels reptes més complexos als quals ens enfrontem. Resulta vital el coneixement transversal de qüestions físiques i socioeconòmiques. En aquest context, cal destacar la recerca liderada per dones, la qual va guanyant visibilitat i reconeixement tant en la producció com en el lideratge dels informes de canvi climàtic.

En aquesta sessió parlarem de canvi climàtic des de diverses perspectives, amb una visió holística del paper de la dona en aquest escenari present, a través dels ulls d’investigadores i agents actives en la seva mitigació.

L’augment de la temperatura degut a l’emissió de gasos amb efecte d’hivernacle té efectes diversos en el sistema climàtic, alguns dels quals ja són observables. El 1856 la investigadora americana Eunice Foote va demostrar experimentalment el paper de la concentració de diòxid de carboni en l’augment de la temperatura. Des de llavors, molts altres estudis han mostrat la base física de l’efecte d’hivernacle, així com la relació amb altres variables atmosfèriques.

Segons les Nacions Unides, l’impacte del canvi climàtic serà més gran en les persones més vulnerables. Arreu del món, les dones presenten una dependència més gran dels recursos naturals amenaçats, a més d’un accés més limitat a oportunitats i tecnologia. Aquesta vulnerabilitat no treu que les dones han de tenir un paper rellevant com a agents actius en l’adaptació al canvi.

FORMULARI D'INSCRIPCIÓ

Activitat gratuïta, amb prioritat per a membres d'Alumni. Cal fer la inscripció pel formulari. Un cop feta, i donant prioritat als membres d’Alumni, rebreu un correu abans de l’activitat, amb la informació necessària. (Reviseu el correu brossa)

El canvi climàtic amb ulls de dona
Cicle de conferències · Dones de ciència retrobades en la història

Data: dimarts 15 de febrer de 2022
Hora: 17:00 a 18:45
Lloc: sala Ramón y Cajal de l’Edifici Històric de la UB
Organitza: Club de l’Experiència
Preu: gratuït

Activitat gratuïta, amb prioritat per a membres d’Alumni.
Cal fer la inscripció pel formulari. Un cop feta, i donant prioritat als membres d’Alumni, rebreu un correu dies abans de l’activitat, amb la informació necessària.