Club de l'Experiència · L' epidèmia de grip de 1918. L'altre enemic d'una societat en guerra

José Luis Bóveda
llicenciat en Medicina i Cirurgia (1975) per la Universitat Autònoma de Barcelona

03/04/2019 - 17:30 h

03/04/2019 - 19:00 h

Seu d'Alumni UB · Gran Via de les Corts Catalanes, 582   Veure mapa

El 1918, cap al final de la I Guerra Mundial, aparegué un nou enemic: l’epidèmia de grip, la pitjor catàstrofe que ha patit mai la humanitat. Va arruïnar l’economia dels països i va assolar continents sencers (amb una mortaldat d’entre 50 i 100 milions de persones). Ara, amb motiu del centenari d’aquella tragèdia, revisem què va suposar i com va afectar el nostre territori.

El novembre de 1918, l’Europa sotmesa a la Primera Guerra Mundial es va veure sorpresa per la pitjor epidèmia mai coneguda: la grip espanyola.
La grip, una malaltia considerada banal, esdevingué la més mortífera de les epidèmies: afectà tots els continents i s’emportà entre 50 i 100 milions de persones. Va afectar de manera directa l’evolució de la guerra, ja que va paralitzar moltes operacions militars, i va arruïnar l’economia dels països. Així mateix, va afectar de manera selectiva la població jove i va reduir la nupcialitat i la natalitat d’aquell moment.

Espanya, i Catalunya de manera especial, en un moment de bonança econòmica com a subministradora de béns als països en conflicte, va ser també colpejada per l’epidèmia.

Avui, cent anys després, coneixem millor la causa de la grip i disposem de mitjans per combatre-la. Però no tots els dubtes d’aquell episodi estan resolts, i recentment altres malalties contagioses han aparegut per recordar-nos que continuem sent vulnerables.

L’ EPIDÈMIA DE GRIP DE 1918. L’ALTRA ENEMIC D’UNA SOCIETAT EN GUERRA.

Conferència

Data: dimecres 3 d’abril de 2019