Margaretcavendish Web

Doctora en Filosofia per la Universitat de Barcelona

03/03/2021 - 18:30 h

03/03/2021 - 20:15 h

Després de l’èxit de públic en l’edició del curs passat i insistint en l’objectiu que ens vàrem plantejar en la primera edició, us presentem la segona edició de “Dones de ciència retrobades en la història”.

Si ens preguntem quins noms de científics coneixem, segurament serem capaços d’anomenar-ne uns quants, o molts. Però si referim la pregunta a dones científiques, quants noms sabrem dir? Potser esmentarem Hipàtia d’Alexandria (per la pel·lícula d’Amenábar?), Maria la Jueva (a qui se sol atribuir l’invent del bany maria) i Marie Curie (segurament l’única que vam conèixer a l’escola), o ni això. El cert és que els llibres de text, les revistes divulgatives, la premsa i els mitjans de comunicació en general han menystingut el paper de les dones, que al llarg de la història —des de l’antiguitat— han fet aportacions científiques i tècniques molt valuoses.

Amb aquest cicle de conferències, que hem titulat «Dones de ciència retrobades en la història», pretenem donar a conèixer dones que, malgrat el seu llegat científic, han estat menystingudes, ignorades, i han passat pràcticament desapercebudes.

Montse Buxadé
Club de l’Experiència

Entre la ciència i la ficció: el món de Margaret Cavendish

Segons la historiografia tradicional, encara vigent, les dones no van participar en la revolució científica dels segles XVI-XVII. Tanmateix, en els entorns científics de l’època cada cop trobem més dones, que prenien la paraula sobre matèries com l’univers i la natura.

En aquesta sessió tractarem sobre les idees de les pensadores britàniques Margaret Cavendish i Anne Conway, i sobre les pensadores italianes de l’entorn de Galileu. Constitueixen la cara desconeguda del gir copernicà, una història que cal conèixer per tenir una visió més completa dels fonaments de la ciència. Elles són la base per entendre la situació i els reptes de les dones científiques en l’actualitat.

Des d’Hipàtia d’Alexandria fins ben entrat el segle XVIII, no es coneixen dones dedicades a l’astronomia o la física, és a dir, a l’estudi científic de l’univers. El fet de no tenir accés a les institucions del saber en què s’impartien aquests coneixements durant l’edat mitjana va retardar enormement la seva dedicació a aquestes qüestions. Tanmateix, si canviem el prisma amb què mirem el passat, trobem dones de ciència involucrades en els cercles de la revolució copernicana i més enllà. Els discursos d’aquestes autores no constitueixen l’avantguarda intel·lectual, tampoc no acostumen a ser cientistes i, a més, en els seus escrits fan confluir diversos sabers i interessos, com ara l’espiritualitat i la política. Això atorga al seu pensament una gran riquesa i complexitat. Elles escriuen des dels marges, però forgen un diàleg amb els esdeveniments i els pensadors del moment.

FORMULARI D'INSCRIPCIÓ

Places exhaurides! Envia un correu a alumniub@ub.edu i et posarem en la llista d'espera.

Entre la ciència i la ficció: el món de Margaret Cavendish
Cicle de conferències online · Dones de ciència retrobades en la història

Data: dimecres 3 de març de 2021
Hora: 18:30 a 20:15
Plataforma de connexió: Teams Microsoft
Organitza: Club de l’Experiència Alumni

Activitat gratuïta, amb prioritat per a membres d’Alumni.
Cal fer la inscripció pel formulari. Un cop feta, i donant prioritat als membres d’Alumni, rebreu un correu dies abans de l’activitat, amb la informació necessària per connectar-vos.