Emmy Noether i el poder de l'abstracció en matemàtiques

Emmy Noether2
Farem un passeig per la vida d'Emmy Noether, una matemàtica extremament brillant i influent.

0224 Dolors Herbera
Dolors Herbera
Presidenta de la Societat Catalana de Matemàtiques, membre del Comitè Científic de la Barcelona Graduate School of Mathematics i secretària del Comitè Espanyol de Matemàtiques.

24/02/2021 - 17:00 h

24/02/2021 - 18:45 h

Després de l’èxit de públic en l’edició del curs passat i insistint en l’objectiu que ens vàrem plantejar en la primera edició, us presentem la segona edició de “Dones de ciència retrobades en la història”.

Si ens preguntem quins noms de científics coneixem, segurament serem capaços d’anomenar-ne uns quants, o molts. Però si referim la pregunta a dones científiques, quants noms sabrem dir? Potser esmentarem Hipàtia d’Alexandria (per la pel·lícula d’Amenábar?), Maria la Jueva (a qui se sol atribuir l’invent del bany maria) i Marie Curie (segurament l’única que vam conèixer a l’escola), o ni això. El cert és que els llibres de text, les revistes divulgatives, la premsa i els mitjans de comunicació en general han menystingut el paper de les dones, que al llarg de la història —des de l’antiguitat— han fet aportacions científiques i tècniques molt valuoses.

Amb aquest cicle de conferències, que hem titulat «Dones de ciència retrobades en la història», pretenem donar a conèixer dones que, malgrat el seu llegat científic, han estat menystingudes, ignorades, i han passat pràcticament desapercebudes.

Montse Buxadé
Club de l’Experiència

Emmy Noether i el poder de l'abstracció en matemàtiques.

Emmy Noether va ser una de les figures més influents de les matemàtiques del segle XX, tot i viure en temps molt hostils. El seu Teorema d’Invariància forma part del currículum habitual d’un grau de Física, i la seva visió de les estructures algebraiques ha contribuït a modelar les matemàtiques i, en particular, l’àlgebra i la geometria, tal com les pensem actualment.

Farem un passeig per la vida d’Emmy Noether, qui, malgrat l’oposició de la “vella guarda”, va aconseguir fer classes a Göttingen gràcies al suport d’un matemàtic tan incontestable com David Hilbert, però sense tenir mai ni un lloc ni un salari digne. La “depuració” de jueus de les universitats alemanyes per part del nazisme la va obligar a marxar als Estats Units.
Explicarem que Emmy Noether va ser, sobretot, una matemàtica extremament brillant i influent, que va deixar una petjada inesborrable. Va crear el que els seus contemporanis anomenen “escola Noether”, caracteritzada per una manera de fer i d’entendre les matemàtiques en què l’abstracció era l’ingredient principal.

FORMULARI D'INSCRIPCIÓ

Activitat gratuïta, amb prioritat per a membres d'Alumni. Cal fer la inscripció pel formulari. Un cop feta, i donant prioritat als membres d’Alumni, rebreu un correu abans de l’activitat, amb la informació necessària per connectar-vos. (Reviseu el correu brossa)

Emmy Noether i el poder de l’abstracció en matemàtiques.
Cicle de conferències online · Dones de ciència retrobades en la història

Data: dimecres 24 de febrer de 2021
Hora: 17:00 a 18:45
Plataforma de connexió: Teams Microsoft
Organitza: Club de l’Experiència Alumni

Activitat gratuïta, amb prioritat per a membres d’Alumni.
Cal fer la inscripció pel formulari. Un cop feta, i donant prioritat als membres d’Alumni, rebreu un correu dies abans de l’activitat, amb la informació necessària per connectar-vos.