La lluita veïnal per les millores urbanístiques i les llibertats

Carmel Lluita Veinal 500x500
El moviment veïnal del barri del Carmel

Custodia Moreno
Infermera, fundadora i presidenta de l’Associació de Veïnes i Veïns del Carmel

26/10/2021 - 17:00 h

26/10/2021 - 18:30 h

Aula Ramón y Cajal de l'Edifici Històric de la Universitat de Barcelona   Veure mapa

Cicle “Fer barri, fer ciutat: el Carmel”

El Carmel és un barri del districte d’Horta-Guinardó, a la part alta de la ciutat de Barcelona. S’estén pel turó del mateix nom, pertanyent als contraforts de la serra de Collserola; es caracteritza, per aquest motiu, per una orografia accidentada, amb nombrosos desnivells que fan que molts dels seus carrers tinguin grans pendents.

Durant la postguerra, el Carmel va ser el centre d’acollida d’una creixent immigració originària de la resta de l’Estat espanyol. El fenomen s’havia iniciat el 1929 amb l’Exposició Internacional de Barcelona, que va atraure molta mà d’obra, i es va intensificar després de la pugna civil. Aquells anys, el Carmel creixé molt notablement en rebre sense cessar immigració sobretot andalusa i gallega, però també castellana i extremenya. Aquestes persones, que en arribar s’establien a prop de familiars, amics o coneguts dels seus llocs de procedència, van configurar un barri de barraques amb —en el millor dels casos— sostres d’uralita i parets de maó.
El barraquisme es propagà per tot el barri, que patí una gran degradació no tan sols per la precarietat de les construccions sinó per l’abandonament i la desídia de les institucions públiques, que deixaren el Carmel pràcticament a la seva sort.
Durant molts anys, el barri va estar mancat de serveis de tota mena i les condicions de vida de la majoria de veïns van ser molt precàries. És gràcies a les lluites reivindicatives veïnals i al treball de persones i entitats que s’han aconseguit moltes de les millores del barri.

Club de l’Experiència

"La lluita veïnal per les millores urbanístiques i les llibertats"
Conferència

El moviment veïnal del barri del Carmel va néixer durant el franquisme per lluitar per la llibertat i la democràcia, i es va consolidar durant la transició. Gràcies a les mobilitzacions, molts barris van aconseguir millores que fins a aquell moment se’ls havien resistit.

Al Carmel, cap al 1950, una onada migratòria a la qual el règim franquista no va donar resposta —no hi va haver cap política d’habitatges socials, la qual cosa va donar lloc a barraquisme, autoconstrucció i manca d’equipaments i de serveis bàsics per a bona part de la població— va fer que els veïns s’organitzessin.

Aquesta lluita veïnal tenia com a objectiu directe millorar els serveis urbans, moltes vegades inexistents (clavegueram, enllumenat, voreres, pavimentació de carrers i places, etc.), crear equipaments municipals (l’ambulatori, la biblioteca, escoles públiques i centres cívics) o demanar pisos de promoció pública per poder acabar amb el barraquisme. També com a objectiu més genèric, hi havia la creació d’organitzacions de base democràtica que preparaven el canvi cap a la democràcia.

FORMULARI D'INSCRIPCIÓ

Activitat gratuïta, amb prioritat per a membres d'Alumni. Cal fer la inscripció pel formulari. Un cop feta, i donant prioritat als membres d’Alumni, rebreu un correu abans de l’activitat, amb la informació necessària. (Reviseu el correu brossa)

La lluita veïnal per les millores urbanístiques i les llibertats
Cicle de conferències · Fer barri, fer ciutat: el Carmel

Data: dimarts 26 d’octubre de 2021
Hora: 17:00 a 18:30
Lloc: Aula Ramón y Cajal · Edifici Històric de la Universitat de Barcelona  (Gran Via de les Corts Catalanes, 585)
Organitza: Club de l’Experiència
Preu: gratuït

Activitat gratuïta, amb prioritat per a membres d’Alumni.
Cal fer la inscripció pel formulari. Un cop feta, i donant prioritat als membres d’Alumni, rebreu un correu abans de l’activitat, amb la informació necessària per connectar-vos. (Reviseu el correu brossa)

Imatge il·lustrativa cedida per
Joma (Josep Maria Rius i Ortigosa). El Carmel. Tots els barris de Barcelona.
CRAI Biblioteca Pavelló de la República. FP (Huertas) 1 (3) C-I