El Carmel, un barri de la Barcelona desconeguda

Carmel1 Places Exhaurides
Conferència sobre del barri del Carmel i passejada per alguns dels seus carrers

Joaquim Gasco
Joaquim Gascó Palacín
Arquitecte, treballador municipal i veí del Carmel

04/10/2021 - 17:00 h

04/10/2021 - 18:30 h

Biblioteca Juan Marsé   Veure mapa

Cicle “Fer barri, fer ciutat: el Carmel”

El Carmel és un barri del districte d’Horta-Guinardó, a la part alta de la ciutat de Barcelona. S’estén pel turó del mateix nom, pertanyent als contraforts de la serra de Collserola; es caracteritza, per aquest motiu, per una orografia accidentada, amb nombrosos desnivells que fan que molts dels seus carrers tinguin grans pendents.

Durant la postguerra, el Carmel va ser el centre d’acollida d’una creixent immigració originària de la resta de l’Estat espanyol. El fenomen s’havia iniciat el 1929 amb l’Exposició Internacional de Barcelona, que va atraure molta mà d’obra, i es va intensificar després de la pugna civil. Aquells anys, el Carmel creixé molt notablement en rebre sense cessar immigració sobretot andalusa i gallega, però també castellana i extremenya. Aquestes persones, que en arribar s’establien a prop de familiars, amics o coneguts dels seus llocs de procedència, van configurar un barri de barraques amb —en el millor dels casos— sostres d’uralita i parets de maó.
El barraquisme es propagà per tot el barri, que patí una gran degradació no tan sols per la precarietat de les construccions sinó per l’abandonament i la desídia de les institucions públiques, que deixaren el Carmel pràcticament a la seva sort.
Durant molts anys, el barri va estar mancat de serveis de tota mena i les condicions de vida de la majoria de veïns van ser molt precàries. És gràcies a les lluites reivindicatives veïnals i al treball de persones i entitats que s’han aconseguit moltes de les millores del barri.

Club de l’Experiència

"El Carmel, un barri de la Barcelona desconeguda?"
Conferència i ruta guiada

A començaments del segle XIX, el Carmel era una zona rural amb algunes masies escampades. Era una zona muntanyenca no gaire apta per a l’agricultura, però hi destacava el conreu d’ametllers i garrofers, així com alguns horts i vinyes. També hi havia mines de ferro, conegudes com Coves d’en Cimany, així com pedreres i forns de calç, i uns aqüífers que donaven una aigua ferruginosa que es deia que posseïa propietats curatives. Als inicis del segle XX sorgiren les primeres zones de cases unifamiliars, com ara les de Can Bacardí, Can Mans i Salt de les Bruixes o Can Bech. Eren segones residències de la burgesia barcelonina.

A l’època de la República, començaren a ocupar el barri famílies de perfil més obrer i menestral, que buscaven terrenys a bon preu. Aixecaren habitatges en filera, de planta baixa; cases unifamiliars modestes que responien a «la caseta i l’hortet» que preconitzava el president Macià.

Entre el 1940 i el 1960, el procés d’urbanització del Carmel fou espectacular i es produïren nombroses parcel·lacions de les antigues finques agrícoles. A partir d’aquí, amb l’arribada d’una forta onada d’immigrants, començà l’aparició de barraques, algunes de les quals van subsistir fins als anys noranta. Cap als anys cinquanta, moltes famílies van poder comprar solars i, amb una doble o triple jornada de treball, van aconseguir construir-se casa seva amb les pròpies mans i enginy. Als anys seixanta i setanta, i en el context de l’especulació immobiliària de l’època, s’inicià la construcció de grans blocs de pisos que anaren substituint les antigues cases unifamiliars, fet que acabà de canviar la fisonomia del barri, que encara creixia sense cap projecte urbanístic coherent i sense les necessàries infraestructures elementals (clavegueram, pavimentació de carrers, il·luminació, transports, recollida d’escombraries, etc.).

Les lluites reivindicatives veïnals i el treball de persones i entitats han aconseguit moltes de les millores del barri. Avui en dia al Carmel hi viuen més de 31.000 persones, xifra que suposa una densitat de població de 335 habitants per hectàrea.

FORMULARI D'INSCRIPCIÓ

Places exhaurides! Envia un correu a alumniub@ub.edu i et posarem en la llista d'espera.

Conferència i ruta guiada: El Carmel, un barri de la Barcelona desconeguda
Cicle de conferències · Fer barri, fer ciutat: el Carmel

Data: dilluns 4 d’octubre de 2021
Hora: 17:00 a 18:30
Lloc: Biblioteca El Carmel – Juan Marsé (carrer de la Murtra, 135-145, 08032 Barcelona)
Organitza: Club de l’Experiència
Preu: gratuït

Es recomana portar calçat i roba còmodes!

Activitat gratuïta, amb prioritat per a membres d’Alumni.
Cal fer la inscripció pel formulari. Un cop feta, i donant prioritat als membres d’Alumni, rebreu un correu abans de l’activitat, amb la informació necessària per connectar-vos. (Reviseu el correu brossa)

• Em poso en llista d’espera per anar a la visita guiada del 4/10/21al Carmel

Anna Piera Coll Reply
    • Benvolguda Anna,

Actualment no disposem de més places disponibles. L’apuntem a la llista d’espera i l’avisarem en cas que s’alliberi alguna plaça.

Gràcies

Marc Martínez Casanovas Reply
  • Estic interessat en assistir-hi. Gràcies.

Antoni Plans i Lladós Reply
    • Benvolgut Antoni,