El barraquisme a Barcelona al segle XX: de l'oblit al reconeixement social

Barraquisme Barcelona
Conferència sobre la recuperació de la memòria dels barris de barraques de Barcelona

Merce Tatjer
Mercè Tatjer i Mir
Professora emèrita de la Universitat de Barcelona i autora d’articles i llibres, va rebre la Medalla d’Honor de Barcelona l’any 2018

18/10/2021 - 17:00 h

18/10/2021 - 18:30 h

Sala Ramón y Cajal, Edifici Històric de la Universitat de Barcelona   Veure mapa

Cicle “Fer barri, fer ciutat: el Carmel”

El Carmel és un barri del districte d’Horta-Guinardó, a la part alta de la ciutat de Barcelona. S’estén pel turó del mateix nom, pertanyent als contraforts de la serra de Collserola; es caracteritza, per aquest motiu, per una orografia accidentada, amb nombrosos desnivells que fan que molts dels seus carrers tinguin grans pendents.

Durant la postguerra, el Carmel va ser el centre d’acollida d’una creixent immigració originària de la resta de l’Estat espanyol. El fenomen s’havia iniciat el 1929 amb l’Exposició Internacional de Barcelona, que va atraure molta mà d’obra, i es va intensificar després de la pugna civil. Aquells anys, el Carmel creixé molt notablement en rebre sense cessar immigració sobretot andalusa i gallega, però també castellana i extremenya. Aquestes persones, que en arribar s’establien a prop de familiars, amics o coneguts dels seus llocs de procedència, van configurar un barri de barraques amb —en el millor dels casos— sostres d’uralita i parets de maó.
El barraquisme es propagà per tot el barri, que patí una gran degradació no tan sols per la precarietat de les construccions sinó per l’abandonament i la desídia de les institucions públiques, que deixaren el Carmel pràcticament a la seva sort.
Durant molts anys, el barri va estar mancat de serveis de tota mena i les condicions de vida de la majoria de veïns van ser molt precàries. És gràcies a les lluites reivindicatives veïnals i al treball de persones i entitats que s’han aconseguit moltes de les millores del barri.

Club de l’Experiència

"El barraquisme a Barcelona al segle XX: de l'oblit al reconeixement social"

La recuperació de la memòria del barraquisme i de tots els seus veïns fou resultat d’una tasca desenvolupada entre el 2004 i el 2015 per iniciativa de geògrafs, historiadors i antropòlegs, amb el suport d’institucions com la Generalitat de Catalunya, el Museu d’Història de Barcelona, la Comissió ciutadana per la recuperació de la memòria dels barris de barraques de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona.

A la Barcelona d’inicis dels anys dos mil, s’havia perdut la memòria del barraquisme que durant més de cent anys s’havia desenvolupat en molts indrets de la ciutat i d’altres ciutats metropolitanes. Aquesta forma d’habitatge era resultat de la manca de polítiques socials d’habitatge per allotjar l’important increment demogràfic de Barcelona, que el 1930 ja havia assolit el milió d’habitants i als anys setanta, 1,7 milions.

Els barris de barraques ocuparen la perifèria de Barcelona i àrees intersticials als entorns de l’Eixample i també vora mar. Després de temps de condicions precàries, molts barraquistes foren traslladats a polígons i grups d’habitatges socials aixecats de forma ràpida i sovint amb escassos equipaments.

Molts joves historiadors i antropòlegs que desconeixien aquesta forma de viure, desapareguda a les dècades finals del segle xx, iniciaren la tasca de recuperació de la seva memòria. Gràcies al seu interès i a l’ajut d’una beca del Departament de Cultura de la Generalitat (Inventari del Patrimoni Etnològic de Catalunya), el 2004 s’inicià una recerca que finalment donà lloc a una exposició al Museu d’Història de Barcelona l’any 2009 i a un excel·lent documental de TV3 el 2012. Més endavant (2014-2015), gràcies a la creació de la Comissió ciutadana per la recuperació de la memòria dels barris de barraques de Barcelona i al suport de l’Ajuntament, s’aconseguí el reconeixement que Barcelona devia a totes aquelles persones que havien habitat els barris de barraques i que havien contribuït al creixement econòmic i social de la ciutat. Ara, vuit dels espais ocupats pels desapareguts barris de barraques tenen una placa que recull la seva memòria.

FORMULARI D'INSCRIPCIÓ

Activitat gratuïta, amb prioritat per a membres d'Alumni. Cal fer la inscripció pel formulari. Un cop feta, i donant prioritat als membres d’Alumni, rebreu un correu abans de l’activitat, amb la informació necessària. (Reviseu el correu brossa)

El barraquisme a Barcelona al segle XX: de l’oblit al reconeixement social
Cicle de conferències · Fer barri, fer ciutat: el Carmel

Data: dilluns 18 d’octubre de 2021
Hora: 17:00 a 18:30
Lloc: sala Ramón y Cajal de l’Edifici Històric de la UB
Organitza: Club de l’Experiència
Preu: gratuït

Activitat gratuïta, amb prioritat per a membres d’Alumni.

Centre de preferències de privacitat

Imprescindibles