Edith Farkas i la capa d'ozó a l'Antàrtida

Edith Farkas
Farem un passeig per la vida d'Emmy Noether, una matemàtica extremament brillant i influent.

Yolanda Solà
Doctora en Física. Investigadora i professora associada a la Universitat de Barcelona.

10/03/2021 - 17:00 h

10/03/2021 - 18:45 h

Després de l’èxit de públic en l’edició del curs passat i insistint en l’objectiu que ens vàrem plantejar en la primera edició, us presentem la segona edició de “Dones de ciència retrobades en la història”.

Si ens preguntem quins noms de científics coneixem, segurament serem capaços d’anomenar-ne uns quants, o molts. Però si referim la pregunta a dones científiques, quants noms sabrem dir? Potser esmentarem Hipàtia d’Alexandria (per la pel·lícula d’Amenábar?), Maria la Jueva (a qui se sol atribuir l’invent del bany maria) i Marie Curie (segurament l’única que vam conèixer a l’escola), o ni això. El cert és que els llibres de text, les revistes divulgatives, la premsa i els mitjans de comunicació en general han menystingut el paper de les dones, que al llarg de la història —des de l’antiguitat— han fet aportacions científiques i tècniques molt valuoses.

Amb aquest cicle de conferències, que hem titulat «Dones de ciència retrobades en la història», pretenem donar a conèixer dones que, malgrat el seu llegat científic, han estat menystingudes, ignorades, i han passat pràcticament desapercebudes.

Montse Buxadé
Club de l’Experiència

Edith Farkas i la capa d'ozó a l'Antàrtida

Edith Farkas va néixer a Hongria però quan tenia 28 anys es va traslladar a Nova Zelanda com a refugiada després de la Segona Guerra Mundial. Allà va estudiar Física i va dedicar tota la seva carrera científica a mesurar la capa d’ozó, especialment a l’Antàrtida.

El forat de la capa d’ozó és un fenomen que es detecta anualment sobre l’Antàrtida a la primavera austral. Les particulars característiques d’aquest continent, juntament amb les emissions antropogèniques de certes substàncies, fan que la capa d’ozó es redueixi considerablement en una àrea de centenars de quilòmetres quadrats. Joe Farma i col·laboradors van citar aquest fenomen per primera vegada l’any 1985. En aquest descobriment hi van treballar un grup d’investigadors entre els quals hi havia Edith Farkas, investigadora del Servei Meteorològic de Nova Zelanda. Després de marxar a Hongria a causa de la Segona Guerra Mundial, va dedicar tota la seva carrera a mesurar l’ozó a l’estratosfera com a traçador de la circulació atmosfèrica i, a prop de la superfície, com a contaminant.

FORMULARI D'INSCRIPCIÓ

Activitat gratuïta, amb prioritat per a membres d’Alumni. Cal fer la inscripció pel formulari. Un cop feta, i donant prioritat als membres d’Alumni, rebreu un correu dies abans de l’activitat, amb la informació necessària per connectar-vos.

Edith Farkas i la capa d’ozó a l’Antàrtida
Cicle de conferències en línia· Dones de ciència retrobades en la història

Data: dimecres 10 de març de 2021
Hora: 17:00 a 18:45
Plataforma de connexió: Teams Microsoft
Organitza: Club de l’Experiència Alumni

Activitat gratuïta, amb prioritat per a membres d’Alumni.