Dones de ciència retrobades en la història · Per bruixa i metzinera. La caçera de bruixes a Catalunya

Alumni Ub Bruixa
Milers de dones van ser ofegades a la forca o cremades a la foguera per uns tribunals sovint allunyats de l’ordre del dret.

0422 Pau Castell Granados
Pau Castell Granados
Doctor en Història i professor del Departament d’Història Medieval i Moderna de la Universitat de Barcelona

22/04/2020 - 17:30 h

22/04/2020 - 19:00 h

Sala Ramón i Cajal · Gran Via de les Corts Catalanes, 585   Veure mapa

Després de l’èxit de públic en l’edició del curs passat i insistint en l’objectiu que ens vàrem plantejar en la primera edició, us presentem la segona edició de “Dones de ciència retrobades en la història”.

Si ens preguntem quins noms de científics coneixem, segurament serem capaços d’anomenar-ne uns quants, o molts. Però si referim la pregunta a dones científiques, quants noms sabrem dir? Potser esmentarem Hipàtia d’Alexandria (per la pel·lícula d’Amenábar?), Maria la Jueva (a qui se sol atribuir l’invent del bany maria) i Marie Curie (segurament l’única que vam conèixer a l’escola), o ni això. El cert és que els llibres de text, les revistes divulgatives, la premsa i els mitjans de comunicació en general han menystingut el paper de les dones, que al llarg de la història —des de l’antiguitat— han fet aportacions científiques i tècniques molt valuoses.

Amb aquest cicle de conferències, que hem titulat «Dones de ciència retrobades en la història», pretenem donar a conèixer dones que, malgrat el seu llegat científic, han estat menystingudes, ignorades, i han passat pràcticament desapercebudes.

Montse Buxadé
Club de l’Experiència

Per bruixa i metzinera. La cacera de bruixes a Catalunya

Catalunya va ser un dels epicentres de la caçera de bruixes europea que va inflamar el continent durant els segles XV-XVII. En aquells anys, milers de dones van ser ofegades a la forca o cremades a la foguera per uns tribunals sovint allunyats de l’ordre del dret, després d’haver estat assenyalades pels seus propis veïns com a «bruixes i metzineres».

L’activitat es basarà en una conferència acompanyada d’una presentació, amb la intenció de donar a conèixer els darrers resultats de la recerca històrica i arxivística sobre el fenomen de la cacera de bruixes. Partint del context europeu, centrarem l’atenció en el cas català a través dels judicis per bruixeria celebrats al Principat durant els «segles de la cacera».

Per bruixa i metzinera. La cacera de bruixes a Catalunya
Cicle de conferències · Dones de ciència retrobades en la història

Data: dimecres 22 d’abril de 2020
Hora: 17:30 a 19:00