Club de l'Experiència · Una passejada pel call de Barcelona · Xerrada i recorregut

Alumni Ub Barri Call
Xerrada i recorregut pel call de Barcelona. Parlarem dels punts més significatius de l’antic barri jueu.

Montserrat Moreno
Graduada en Estudis Hebreus per la Universitat de Barcelona
Jordi Casanovas
Doctor en Filologia Semítica (Hebreu i Arameu)

14/01/2019 - 17:30 h

14/01/2019 - 18:30 h

Seu d'Alumni UB · Gran Via de les Corts Catalanes, 582   Veure mapa

La conferència serà el dia 14 de gener de 2019 a les 17.30h
La ruta a peu serà el dia 21 de gener de 2019 a les 16.30h, sortint de la Plaça Sant Jaume.

Preu: 5€ socis ·  7€ no socis
El pagament es realitzarà a Alumni durant les setmanes del 17/12/2018 i la del 7/01/2019
L’import de la inscripció només serà retornat si Alumni anul·la la ruta per no arribar al mínim de places establertes o per altres raons tècniques.

Xerrada i recorregut pel call de Barcelona.
Primer, parlarem dels punts més significatius de l’antic barri jueu, per saber què se n’ha conservat i quin valor poden tenir aquestes restes (i és que un voluntarisme sovint inconsistent ha tendit a sobrevalorar l’element jueu).

Ja fa anys que la divulgació del patrimoni jueu és matèria d’interès general. Des que l’Ajuntament de Girona va iniciar un projecte sobre el seu call jueu, han sorgit moltes iniciatives, en condicions molt diferents, que han cristal·litzat de forma també molt diversa en diversos punts de Catalunya. Tot i que la situació, els materials i les possibilitats són diferents en cada lloc, s’han creat unes expectatives comunes que, tot i la bona voluntat, es fan difícils d’acomplir i fins i tot han creat una certa rivalitat entre les diferents localitats. Per això sovint ha calgut recórrer a solucions curioses i s’ha posat l’èmfasi en allò que s’anomena patrimoni immaterial, que en molts casos no serveix per omplir l’absència de veritables restes materials. Això ha portat a reinventar el llegat i ha donat peu a veritables fantasies.

Algunes han donat els seus fruits, però d’altres, no. Aquest tema fins i tot es va tractar i debatre en un curs de cultura hispanojueva impartit a Toledo entre el 3 i el 6 de setembre del 2007, titulat «¿Una Sefarad inventada? Los problemas de interpretación de los restos materiales de los judíos en España».

Ens proposem, doncs, observar les restes jueves de la ciutat de Barcelona fent una recapitulació, analitzant les fonts que tenim a l’abast i la versemblança d’algunes de les interpretacions que s’han fet, per distingir entre els elements suficientment clars i els que formen part del patrimoni inventat, que, tot i això, no deixen de despertar certes emocions.

Aquesta xerrada es complementa amb la visita a punts del call de Barcelona, que ens permetrà distingir els elements més sòlidament documentats i estudiats dels més nebulosos.

FORMULARI D'INSCRIPCIÓ

Places exhaurides!

CLUB DE L’EXPERIÈNCIA · CONFERÈNCIA I RUTA “UNA PASSEJADA PEL CALL DE BARCELONA”. INTERPRETACIÓ I VALORACIÓ DE LES SEVES RESTES

Xerrada i ruta comentada