Club de l'Experiència · Les matemàtiques a l'antic Egipte

Les matemàtiques a l'antic Egipte · Tècniques de numeració, de mesura i de càlcul

Places exhaurides

Jaume Bartrolí Brugués
Llicenciat en Ciències Matemàtiques per la Universitat de Barcelona

03/10/2018 - 17:30 h

03/10/2018 - 19:00 h

Seu d'Alumni UB · Gran Via de les Corts Catalanes, 582   Veure mapa

La Civilització de l’Antic Egipte ens ha deixat prou ben documentada la seva activitat matemàtica en mitja dotzena de papirs, que ens mostren les seves tècniques de numeració, de mesura i de càlcul, així com tota una tipologia de problemes on les aplicaven. Els textos matemàtics més rellevants són del període de l’Imperi Mitjà.

En aquesta la xerrada es prestarà especial atenció a dos d’aquests textos: el papir Rhind i el papir de Moscou.

Continguts

1. Els textos matemàtics de l’Imperi Mitjà: petita ressenya històrica de cadascun; resum dels continguts respectius; estat, ubicació actual i accessibilitat; principals traduccions; dificultats degudes a l’escriptura hieràtica, etc.
2. Numeració, mesura i càlcul: multiplicacions i divisions; sumes i restes; quadrats i arrels quadrades; característiques distintives dels càlculs matemàtics egipcis.
3. Selecció de problemes extrets dels papirs Rhind i de Moscou: repartiments, problemes del tipus «endevina un número», àrees de camps, volums de sitges, progressions aritmètiques i geomètriques, barreges d’aigua i cervesa, intercanvis de pans i cerveses, pendents de piràmides, volum de piràmides truncades, possibles àrees d’hemisferis, etc.
4. Atribucions qüestionables i/o exagerades, mites i fantasies: coneixien π (pi)? I el teorema de Pitàgores? Van encriptar en les mesures de les piràmides alguna constant universal?

CLUB DE L’EXPERIÈNCIA · LES MATEMÀTIQUES A L’ANTIC EGIPTE

Conferència

Data: dimecres 3 d’octubre de 2018
Hora: 17.30h
Lloc: Seu d’Alumni UB · Gran Via de les Corts Catalanes, 582
Organitza: Alumni Universitat de Barcelona i Club de l’Experiència

Places exhaurides

2 comentaris

• No es pot entendre, com es possible que penjesiu conferencies i després poseu places exhaurides..

Dolors Calvo Masip Reply
    • Benvolguda Dolors,
      L’aforament de les nostres activitats és limitat.En el moment que totes les places han estat sol·licitades, publiquem el missatge “places exhaurides”
      Gràcies pel teu comentari.

Alumni | Universitat de Barcelona Reply