Club de l'Experiència · Dones de ciència retrobades en la història · L’univers vivent d’Hildegarda de Bingen

Alumni Ub Hildegarda

Georgina Rabassó
Doctora en Filosofia per la Universitat de Barcelona

20/05/2019 - 18:00 h

20/05/2019 - 19:30 h

Seu Alumni · Gran Via de les Corts Catalanes, 582   Veure mapa

Si ens preguntem quins noms de científics coneixem, segurament serem capaços d’anomenar-ne uns quants, o molts. Però si referim la pregunta a dones científiques, quants noms sabrem dir? Potser esmentarem Hipàtia d’Alexandria (per la pel·lícula d’Amenábar?), Maria la Jueva (a qui se sol atribuir l’invent del bany maria) i Marie Curie (segurament l’única que vam conèixer a l’escola), o ni això. El cert és que els llibres de text, les revistes divulgatives, la premsa i els mitjans de comunicació en general han menystingut el paper de les dones, que al llarg de la història —des de l’antiguitat— han fet aportacions científiques i tècniques molt valuoses.

Amb aquest cicle de conferències, que hem titulat «Dones de ciència retrobades en la història», pretenem donar a conèixer dones que, malgrat el seu llegat científic, han estat menystingudes, ignorades, i han passat pràcticament desapercebudes.

Montse Buxadé
Club de l’Experiència

L’univers vivent d’Hildegarda de Bingen

CONFERÈNCIA

Com concebien l’univers les dones a l’edat mitjana? Com entenien la relació de l’ésser humà amb la natura? Hildegarda de Bingen, magistra i autora d’una extensa obra, mostra l’alt nivell intel·lectual i creatiu assolit per les dones medievals. A més de ser una pionera en l’àmbit de la botànica, va descriure, inspirada per una «veu del cel», diverses visions al·legòriques de l’univers que mantenen sorprenents connexions amb la filosofia natural del segle XII.

Malgrat que no coneixem cap científica dedicada a la física celeste ni a l’astronomia matemàtica durant l’edat mitjana, les dones es van servir de diversos sabers per expressar la seva visió de l’univers i dels fenòmens de la natura. Hildegarda de Bingen tracta el món creat pràcticament en tot el seu corpus, però destaquen dues representacions separades entre si per gairebé tres dècades. L’autora formula una visió oval de l’univers, regida per les forces vives dels elements, a l’obra Scivias (1141-1151). En canvi, al Llibre de les obres divines (1163-1174) mostra un cosmos menys orgànic i més matemàtic, de figura circular, en el qual la proporció és el concepte regulador de l’espai de les relacions entre els éssers de la natura. Aquesta segona obra aprofundeix en la reflexió sobre els vincles entre astronomia, medicina i moralitat. Si analitzem el contingut dels textos que ens han llegat les pensadores medievals, constatem que els monestirs femenins no només eren espais religiosos, sinó també de coneixement.

L’univers vivent d’Hildegarda de Bingen

Cicle de conferències · Dones de ciència retrobades en la història

Data: dilluns 20 de maig de 2019
Hora: 18 h