Club de l'Experiència · Dones de ciència retrobades en la història · Trota de Salern. La medicina i les dones a l’edat mitjana

Alumni Ub Trota Salern
Al llarg de la història, cuidar malalts s’ha considerat una tasca pròpia de les dones. Tanmateix, entendre les malalties i estudiar-les des d’un punt de vista més o menys científic era quelcom reservat als homes, fins i tot quan es tractava de malalties femenines.
Places exhaurides

Delfi I. Nieto Isabel
Màster i doctora en Cultures Medievals, i llicenciada en Física i Història per la Universitat de Barcelona

08/05/2019 - 18:00 h

08/05/2019 - 20:00 h

Seu d'Alumni UB · Gran Via de les Corts Catalanes, 582   Veure mapa

Si ens preguntem quins noms de científics coneixem, segurament serem capaços d’anomenar-ne uns quants, o molts. Però si referim la pregunta a dones científiques, quants noms sabrem dir? Potser esmentarem Hipàtia d’Alexandria (per la pel·lícula d’Amenábar?), Maria la Jueva (a qui se sol atribuir l’invent del bany maria) i Marie Curie (segurament l’única que vam conèixer a l’escola), o ni això. El cert és que els llibres de text, les revistes divulgatives, la premsa i els mitjans de comunicació en general han menystingut el paper de les dones, que al llarg de la història —des de l’antiguitat— han fet aportacions científiques i tècniques molt valuoses.

Amb aquest cicle de conferències, que hem titulat «Dones de ciència retrobades en la història», pretenem donar a conèixer dones que, malgrat el seu llegat científic, han estat menystingudes, ignorades, i han passat pràcticament desapercebudes.

Montse Buxadé
Club de l’Experiència

Trota de Salern. La medicina i les dones a l’edat mitjana

CONFERÈNCIA

Tanmateix, entendre les malalties i estudiar-les des d’un punt de vista més o menys científic era quelcom reservat als homes, fins i tot quan es tractava de malalties femenines. En aquesta sessió descobrirem una metgessa del segle XII, Trota de Salern, que va ser reconeguda com a mestra i que és una de les autores del famós Tròtula, un dels compendis de medicina femenina amb més èxit a l’època medieval.

En aquesta xerrada es plantegen conceptes bàsics de la medicina medieval: des del coneixement anatòmic i la simptomatologia de les malalties més freqüents fins als remeis i les persones que els administraven. Es distingeix entre la medicina domèstica i la medicina universitària i es discuteixen els diferents rols adoptats per homes i dones en aquest context. Així mateix, es comenten alguns dels textos més coneguts a l’època, i es posa l’accent en aquells que es dedicaven principalment a les afeccions pròpies de les dones. Entre ells, veurem amb detall el cas del Tròtula, un compendi que va tenir un gran èxit, al darrere del qual trobem, entre d’altres, la figura d’una de les poques metgesses documentades en època medieval, Trota de Salern.

Trota de Salern. La medicina i les dones a l’edat mitjana

Cicle de conferències · Dones de ciència retrobades en la història

Data: dimecres 8 de maig de 2019
Hora: 18 h