Club de l'Experiència · Dones de ciència retrobades en la història · Marie de Gournay alça la veu: dones i ciència a l’època moderna

Alumni Ub Gournay

Maria Garganté
Doctora en Geografia i Història (Història de l’Art) per la Universitat de Barcelona

30/05/2019 - 18:00 h

30/05/2019 - 19:30 h

Seu Alumni · Gran Via de les Corts Catalanes, 582   Veure mapa

Si ens preguntem quins noms de científics coneixem, segurament serem capaços d’anomenar-ne uns quants, o molts. Però si referim la pregunta a dones científiques, quants noms sabrem dir? Potser esmentarem Hipàtia d’Alexandria (per la pel·lícula d’Amenábar?), Maria la Jueva (a qui se sol atribuir l’invent del bany maria) i Marie Curie (segurament l’única que vam conèixer a l’escola), o ni això. El cert és que els llibres de text, les revistes divulgatives, la premsa i els mitjans de comunicació en general han menystingut el paper de les dones, que al llarg de la història —des de l’antiguitat— han fet aportacions científiques i tècniques molt valuoses.

Amb aquest cicle de conferències, que hem titulat «Dones de ciència retrobades en la història», pretenem donar a conèixer dones que, malgrat el seu llegat científic, han estat menystingudes, ignorades, i han passat pràcticament desapercebudes.

Montse Buxadé
Club de l’Experiència

Marie de Gournay alça la veu: dones i ciència a l’època moderna

CONFERÈNCIA

A partir de la figura de Marie de Gournay, editora dels Assaigs de Montaigne, la qual al segle XVII ja es planyia de la discriminació de les dones tant en l’àmbit científic com en l’humanístic, es fa un recorregut pels noms i l’activitat científica d’algunes dones que van viure entre els segles XVI i XVII i que van excel·lir en diverses facetes del camp científic, com ara l’astronomia, la medicina o la botànica.

La conferència partirà del text Igualtat entre homes i dones (1622) de Marie de Gournay, on es defensa, entre altres qüestions, que si les dones no havien pogut excel·lir en camps com el científic havia estat no pas per manca de capacitats sinó d’oportunitats. Aquesta queixa ens serveix com a punt de partida per posar el focus en una sèrie de dones que van fer importants contribucions a la ciència i que, no obstant això, sovint han estat ignorades en els manuals d’estudi. Començarem per la cirurgiana espanyola Elena de Céspedes, que es va haver de fer passar per home durant tota la seva vida adulta per tal de poder exercir. Altres dones ressenyades són l’astrònoma Sophia Brahe, la botànica Maria Sibylla Merian i, finalment, la viatgera Mary Wortley Montaigu, que va exercir un paper clau en la introducció de la vacuna contra la verola a Europa.

Marie de Gournay alça la veu: dones i ciència a l’època moderna
Cicle de conferències · Dones de ciència retrobades en la història

Data: dijous 30 de maig de 2019
Hora: 18 h