Club de l'Experiència · Dones de ciència retrobades en la història · Dones en la meteorologia d’arreu del món

Alumni Ub Dones Meteorologia
En la història de la meteorologia d’arreu del món hi hagut una sèrie de dones que han estat pioneres en fer recerca o posar en marxa projectes quan la meteorologia professional era un món d’homes.

Yolanda Solà
Doctora en Física. Investigadora i professora associada a la Universitat de Barcelona.

03/06/2019 - 18:00 h

03/06/2019 - 19:30 h

Seu Alumni · Gran Via de les Corts Catalanes, 582   Veure mapa

Si ens preguntem quins noms de científics coneixem, segurament serem capaços d’anomenar-ne uns quants, o molts. Però si referim la pregunta a dones científiques, quants noms sabrem dir? Potser esmentarem Hipàtia d’Alexandria (per la pel·lícula d’Amenábar?), Maria la Jueva (a qui se sol atribuir l’invent del bany maria) i Marie Curie (segurament l’única que vam conèixer a l’escola), o ni això. El cert és que els llibres de text, les revistes divulgatives, la premsa i els mitjans de comunicació en general han menystingut el paper de les dones, que al llarg de la història —des de l’antiguitat— han fet aportacions científiques i tècniques molt valuoses.

Amb aquest cicle de conferències, que hem titulat «Dones de ciència retrobades en la història», pretenem donar a conèixer dones que, malgrat el seu llegat científic, han estat menystingudes, ignorades, i han passat pràcticament desapercebudes.

Montse Buxadé
Club de l’Experiència

Dones en la meteorologia d’arreu del món

CONFERÈNCIA

L’any 1942 el Bureau de Meteorologia americà va publicar un anunci amb què oferia oportunitats laborals a dones formades en el camp de la meteorologia perquè cobrissin diferents llocs de treball. I és que la Guerra Civil americana va requerir molts homes per anar al front i, trencant molts prejudicis previs, es van haver d’oferir places a les dones. Fins llavors, només dues dones havien fet feines de meteorologia al Bureau. De la mateixa manera, no va ser fins a principis del segle xx que la primera dona va entrar al servei meteorològic espanyol.

Amb aquest escenari, repassem les contribucions i la trajectòria d’algunes meteoròlogues, dones pioneres que van obrir el camí a les que avui treballem en aquest camp, pel qual hem de continuar lluitant.

Dones en la meteorologia d’arreu del món
Cicle de conferències · Dones de ciència retrobades en la història

Data: dilluns 3 de juny de 2019
Hora: 18 h