Club de l'Experiència · Cicle cinefòrum · Herois i heroïnes explicats per la filosofia · Visió. La història d’Hildegarda de Bingen

Visión Von Trotta

Georgina Rabassó
Doctora en Filosofia per la Universitat de Barcelona

08/04/2019 - 17:30 h

08/04/2019 - 20:30 h

Can Jaumandreu · Carrer del Perú, 52, Barcelona   Veure mapa

En aquest darrer cicle de cinefòrum, hem volgut saber com explica els herois la filosofia. Tres filòsofes i tres filòsofs de la UB han triat i analitzat sis pel·lícules que, com gairebé tots els films, tenen un protagonista que considerem un heroi.

De petits ens identificàvem amb els protagonistes dels contes que ens explicaven, dels còmics que llegíem, de les pel·lícules que començàvem a veure. De la ficció sortia l’heroi que ens feia sentir herois. La literatura i el cine ens transmeten símbols de tota mena. I triem els bons. Busquem identificar-nos amb el bo de la pel·lícula o amb el que ens cau millor, amb el més empàtic. En el cine, el bo és l’heroi. I n’hi ha tants, de bons… Però n’hi ha que, a primera vista, no ho semblen. Hi ha persones que esdevenen herois, inclús mites. En la ficció hi ha herois que sembla que no ho vulguin ser, però que ho són.

En aquest cicle hem volgut fugir del típic heroi èpic, de l’heroi clàssic sorgit a l’antiga Grècia, malgrat que hi ha molta filmografia. Hem buscat exemples que ens permetessin parlar de diferents èpoques i maneres de ser heroi per preguntar-nos qui es pot considerar heroi, com es fa l’heroi, en quin moment ho esdevé, quin viatge fa, i si el protagonista-heroi és el que sempre identifiquem com a bo.

Visió. La història d’Hildegarda de Bingen

SINOPSI

És un film basat en la figura històrica d’Hildegarda de Bingen, escriptora i pensadora germànica del segle XII. Recrea una part de la seva vida des d’un enfocament proper a la vida en un monestir femení medieval i al món de relacions i de lligams que s’establien entre les dones (i també amb els homes). Margarethe von Trotta mostra com Hildegarda va ser reconeguda com a autoritat religiosa en la seva època, quan poques dones eren escoltades. Tanmateix, segurament el que la converteix en una heroïna és el seu exercici de llibertat i la força amb què el seu missatge ha travessat els segles per seguir interpel·lant-nos en el present.

Hildegarda de Bingen (1098-1179) és una de les veus femenines poderoses de l’edat mitjana europea. Autora visionària i polifacètica, va escriure nombrosos volums sobre temàtiques molt diverses: escrits de botànica i medicina, sobre la constitució i el funcionament de l’univers creat, tractats espirituals, hagiografies, epístoles i composicions líriques i musicals, entre d’altres. Inspirada per una «veu del cel», Hildegarda tenia un missatge essencial per revelar a les persones del seu temps, i va afrontar molts obstacles per poder transmetre el seu saber. Els llibres que va escriure, alguns bellament il·lustrats, contenen alguns dels imaginaris més rics i originals de l’edat mitjana i mostren, de primera mà, quins eren els interessos i les inquietuds d’aquelles dones.

Any: 2009
Durada: 110 min
País: Alemanya
Direcció: Margarethe von Trotta
Guió: Margarethe von Trotta
Música: Christian Heyne. Amb temes de la mateixa Hildegard von Bingen.
Repartiment: Barbara Sukowa, Heino Ferch, Hannah Herzsprung, Gerald Alexander Held, Lena Stolze

CICLE CINEFÒRUM · HEROIS I HEROÏNES EXPLICATS PER LA FILOSOFIA

Cinefòrum