Club de l'Experiència · Cicle cinefòrum · Herois i heroïnes explicats per la filosofia · Lord Jim

Alumni Barcelona Lord Jim

Jaume Pòrtulas
Catedràtic de Filologia Grega a la Universitat de Barcelona

22/05/2019 - 17:00 h

22/05/2019 - 20:30 h

Seu Alumni · Gran Via de les Corts Catalanes, 582   Veure mapa

En aquest darrer cicle de cinefòrum, hem volgut saber com explica els herois la filosofia. Tres filòsofes i tres filòsofs de la UB han triat i analitzat sis pel·lícules que, com gairebé tots els films, tenen un protagonista que considerem un heroi.

De petits ens identificàvem amb els protagonistes dels contes que ens explicaven, dels còmics que llegíem, de les pel·lícules que començàvem a veure. De la ficció sortia l’heroi que ens feia sentir herois. La literatura i el cine ens transmeten símbols de tota mena. I triem els bons. Busquem identificar-nos amb el bo de la pel·lícula o amb el que ens cau millor, amb el més empàtic. En el cine, el bo és l’heroi. I n’hi ha tants, de bons… Però n’hi ha que, a primera vista, no ho semblen. Hi ha persones que esdevenen herois, inclús mites. En la ficció hi ha herois que sembla que no ho vulguin ser, però que ho són.

En aquest cicle hem volgut fugir del típic heroi èpic, de l’heroi clàssic sorgit a l’antiga Grècia, malgrat que hi ha molta filmografia. Hem buscat exemples que ens permetessin parlar de diferents èpoques i maneres de ser heroi per preguntar-nos qui es pot considerar heroi, com es fa l’heroi, en quin moment ho esdevé, quin viatge fa, i si el protagonista-heroi és el que sempre identifiquem com a bo.

Lord Jim

SINOPSI

Lord Jim, el protagonista de la novel·la de Joseph Conrad (1857-1924) adaptada al cinema l’any 1965 per Richard Brooks, respon molt bé (sense saber-ho, és clar) a una famosa caracterització de l’heroi tràgic segons Aristòtil. Es tracta d’un individu dotat de qualitats humanes superiors però que comet, en cert sentit sense voler-ho, una falta greu. Després n’assumeix la responsabilitat fins a les darreres conseqüències, independentment d’allò que la comunitat li pugui, o no, retreure.

Any: 1965
Durada: 154 min
País: Estats Units
Direcció: Richard Brooks