Club de l'Experiència · Cicle cinefòrum · Herois i heroïnes explicats per la filosofia · L’home que va matar Liberty Valance

Alumni Barcelona Home Matar Liberty

Nemrod Carrasco
Professor de Filosofia a la Universitat de Barcelona

24/04/2019 - 17:30 h

24/04/2019 - 20:30 h

Can Jaumandreu · Carrer del Perú, 52, Barcelona   Veure mapa

En aquest darrer cicle de cinefòrum, hem volgut saber com explica els herois la filosofia. Tres filòsofes i tres filòsofs de la UB han triat i analitzat sis pel·lícules que, com gairebé tots els films, tenen un protagonista que considerem un heroi.

De petits ens identificàvem amb els protagonistes dels contes que ens explicaven, dels còmics que llegíem, de les pel·lícules que començàvem a veure. De la ficció sortia l’heroi que ens feia sentir herois. La literatura i el cine ens transmeten símbols de tota mena. I triem els bons. Busquem identificar-nos amb el bo de la pel·lícula o amb el que ens cau millor, amb el més empàtic. En el cine, el bo és l’heroi. I n’hi ha tants, de bons… Però n’hi ha que, a primera vista, no ho semblen. Hi ha persones que esdevenen herois, inclús mites. En la ficció hi ha herois que sembla que no ho vulguin ser, però que ho són.

En aquest cicle hem volgut fugir del típic heroi èpic, de l’heroi clàssic sorgit a l’antiga Grècia, malgrat que hi ha molta filmografia. Hem buscat exemples que ens permetessin parlar de diferents èpoques i maneres de ser heroi per preguntar-nos qui es pot considerar heroi, com es fa l’heroi, en quin moment ho esdevé, quin viatge fa, i si el protagonista-heroi és el que sempre identifiquem com a bo.

L’home que va matar Liberty Valance

SINOPSI

Tota la història del western és la tortuosa confrontació entre dos mons: un es troba incrustat en una mentalitat encara feudal i l’altre representa el signe ascendent dels nous temps capitalistes. A L’home que va matar Liberty Valance assistim per enèsima vegada al combat a mort entre el poder de les armes i la força de la llei, entre la singularitat dels revòlvers i la generalitat dels codis. Però entre aquests dos pols carregats —pistoles i codificacions— també hi ha un territori extremadament difús condemnat a romandre en la foscor de l’oblit, i és precisament en aquest àmbit on sorgeix amb tota la seva densitat possible la figura de l’heroi. John Wayne és el mediador evanescent que farà possible el trànsit entre aquests dos mons. Cal, però, que desaparegui en l’espessor del silenci, lluny de la glòria i enmig de la soledat després d’haver renunciat voluntàriament al seu amor. L’home que va matar Liberty Valance és la història d’aquest sacrifici anònim.

Any: 1962
Durada: 119 min
País: Estats Units
Direcció: John Ford