Club de l'Experiència · Cicle cinefòrum · Herois i heroïnes explicats per la filosofia · Diaris de motocicleta

Alumni Ub Diaris Motocicleta

Martha Palacio
Doctora en Filosofia Moral i Política per la Universitat de Barcelona

05/06/2019 - 17:30 h

05/06/2019 - 20:30 h

Seu Alumni · Gran Via de les Corts Catalanes, 582   Veure mapa

En aquest darrer cicle de cinefòrum, hem volgut saber com explica els herois la filosofia. Tres filòsofes i tres filòsofs de la UB han triat i analitzat sis pel·lícules que, com gairebé tots els films, tenen un protagonista que considerem un heroi.

De petits ens identificàvem amb els protagonistes dels contes que ens explicaven, dels còmics que llegíem, de les pel·lícules que començàvem a veure. De la ficció sortia l’heroi que ens feia sentir herois. La literatura i el cine ens transmeten símbols de tota mena. I triem els bons. Busquem identificar-nos amb el bo de la pel·lícula o amb el que ens cau millor, amb el més empàtic. En el cine, el bo és l’heroi. I n’hi ha tants, de bons… Però n’hi ha que, a primera vista, no ho semblen. Hi ha persones que esdevenen herois, inclús mites. En la ficció hi ha herois que sembla que no ho vulguin ser, però que ho són.

En aquest cicle hem volgut fugir del típic heroi èpic, de l’heroi clàssic sorgit a l’antiga Grècia, malgrat que hi ha molta filmografia. Hem buscat exemples que ens permetessin parlar de diferents èpoques i maneres de ser heroi per preguntar-nos qui es pot considerar heroi, com es fa l’heroi, en quin moment ho esdevé, quin viatge fa, i si el protagonista-heroi és el que sempre identifiquem com a bo.

Diaris de motocicleta

SINOPSI

El Che Guevara representa, en l’imaginari social dels nostres dies, el compromís amb la igualtat social i la justícia. En ell se’ns representen l’anhel i el compromís d’alliberar els pobles de l’Amèrica Llatina del jou de les desigualtats de classe. La seva imatge icònica ens acompanya encara no només en algunes places d’universitats públiques llatinoamericanes sinó també en el gest, immortalitzat, que va captar el fotògraf Korda, ara reproduït en pòsters i samarretes. La seva presència recorre els Andes i l’Amèrica Central, però l’heroi que va concebre com el seu deure de vida l’alliberament de la injustícia era un home que, enmig dels seus dubtes, es plantejava de quina manera podia reduir el patiment que generaven la fam, la desnutrició, l’analfabetisme o la malaltia.

La pel·lícula de Walter Salles mostra una faceta complementària a la del rostre amb boina que encapçala la revolució cubana. Aquí el mite és més aviat un home aventurer, assedegat per aprendre, algú que es llança a un viatge on es troba «sent ell mateix, però d’una altra manera». El viatge és revelador, però és també una mena de ritu de pas, una forma d’allunyar-se i trencar, sense encara saber què és ser fidel a un mateix. Es tracta del descobriment d’un anhel, d’un projecte inconclús, que no havia aconseguit la forma acabada, malgrat que tot el que recorria eren paratges habituals. Els mites acostumen a trencar el que és habitual, no tan sols per als que l’admiren sinó també per a ells mateixos: trenquen els seus costums com a forma de fidelitat a quelcom que acaba enllaçant amb la seva raó de ser i d’estar en el món.

La proposta de lectura d’aquesta pel·lícula és recuperar el gest de la incertesa, observar la forma com es trenca el costum i el món propi es troba sumit davant l’admiració de tasques que creu possibles i necessàries. Potser el mite ha acabat convertint-se en mite en virtut de la seva esperança. No hi ha éssers humans sense mites, però tampoc hi ha mites que no sàpiguen ser éssers humans.

Any: 2004
Durada: 128 min
País: Argentina
Direcció: Walter Salles