Club de l'Experiència · Cicle cinefòrum · Herois i heroïnes explicats per la filosofia · Bon dia (Ohayô)

Alumni Barcelona Bon Dia Ohyo

Montserrat Crespín
Doctora en Filosofia per la Universitat de Barcelona

10/05/2019 - 17:00 h

10/05/2019 - 20:30 h

Seu Alumni · Gran Via de les Corts Catalanes, 582   Veure mapa

En aquest darrer cicle de cinefòrum, hem volgut saber com explica els herois la filosofia. Tres filòsofes i tres filòsofs de la UB han triat i analitzat sis pel·lícules que, com gairebé tots els films, tenen un protagonista que considerem un heroi.

De petits ens identificàvem amb els protagonistes dels contes que ens explicaven, dels còmics que llegíem, de les pel·lícules que començàvem a veure. De la ficció sortia l’heroi que ens feia sentir herois. La literatura i el cine ens transmeten símbols de tota mena. I triem els bons. Busquem identificar-nos amb el bo de la pel·lícula o amb el que ens cau millor, amb el més empàtic. En el cine, el bo és l’heroi. I n’hi ha tants, de bons… Però n’hi ha que, a primera vista, no ho semblen. Hi ha persones que esdevenen herois, inclús mites. En la ficció hi ha herois que sembla que no ho vulguin ser, però que ho són.

En aquest cicle hem volgut fugir del típic heroi èpic, de l’heroi clàssic sorgit a l’antiga Grècia, malgrat que hi ha molta filmografia. Hem buscat exemples que ens permetessin parlar de diferents èpoques i maneres de ser heroi per preguntar-nos qui es pot considerar heroi, com es fa l’heroi, en quin moment ho esdevé, quin viatge fa, i si el protagonista-heroi és el que sempre identifiquem com a bo.

Bon dia (Ohayô)

SINOPSI

En un article de l’any 2003 publicat amb motiu dels 100 anys del naixement del director d’aquest film, Yasujiro Ozu (1903-1963), Jasper Sharp va dir el següent: «Si un intentés i definís l’element comú dins de totes les pel·lícules d’Ozu, descobriria que tenia bon ull pels contes humans sobre la vida quotidiana».

L’espectador de Bon dia es troba, en efecte, amb un conte humà i quotidià on els herois i les heroïnes són com nosaltres. Si es defineix l’heroïcitat com la qualitat d’aquell que realitza accions en benefici de causes nobles i que desperta l’admiració i el reconeixement dels altres, Ozu desplega aquesta característica amb l’elegància del dia a dia i els detalls. Petites pinzellades de vida que, en la seva noblesa, passen desaparegudes. El film i els individus que el poblen ens fan riure perquè Ozu ens presenta un quadre humà dibuixat amb comèdia i humor on homes, dones i nens amb aspiracions petites però immenses ens fan pensar que les grans-minúscules gestes, les vitals, són sempre, al final, una barreja equilibrada però agredolça. El barri que ens presenta Ozu és el d’una comunitat formada per ciutadans de classe treballadora que tenen petits somnis que són immensos en l’amplitud del seu horitzó, a vegades impossibles, com ara comprar una televisió.

Així, en la línia de la producció cinematogràfica neorealista que apareix com un nou discurs fílmic de postguerra tant a Espanya o Itàlia com al Japó, el film d’Ozu ens serveix per preguntar-nos per la naturalesa humana en la seva aparent senzillesa diària i les seves diatribes de canvi de cicle i de renaixença després de la guerra i l’horror, sense que aquest horror hagi desaparegut. Com el filòsof japonès Jun Tosaka escriví als anys trenta, l’anàlisi del cinema com a «reproducció del present» ressalta la mirada activa de l’espectador, que, traspassant el límit de l’element intermediari (la pantalla), troba un vehicle d’expressió que no es queda en la simple reproducció plana (trivial). El cinema és un mitjà per a la reproducció de diversos fenòmens socials, corporeïtzats. Un vehicle artístic, certament, però també sociopolític, que serveix per transmetre i reflexionar al voltant de valors socials, formes de vida i costums.

Any: 1959
Durada: 94 min
País: Japó
Direcció: Yasujiro Ozu