Club de l'Experiència · Cinefòrum · Guerra i societat civil · Grbavica

Alumni Ub Grbavica
L’impacte dels conflictes bèl·lics en la societat civil

Daniel Roig i Sanz
Doctor en Història Contemporània per la Universitat de Barcelona

17/12/2018 - 17:30 h

17/12/2018 - 20:30 h

Seu d'Alumni UB · Gran Via de les Corts Catalanes, 582 · Barcelona   Veure mapa

Aprofundim en l’impacte dels conflictes bèl·lics en la societat civil mitjançant pel·lícules que reflecteixen tant patiments com heroïcitats, moments dolços i d’altres de molt amargs. A més, provarem d’entendre l’arrel d’algunes d’aquestes guerres, que ens poden resultar llunyanes en el temps i en l’espai.
Ens acompanyaran historiadors que trauran l’entrellat de guerres que no entenem. Hem triat pel·lícules amb un denominador comú: l’acció està centrada en ciutats més o menys grans o importants.

Grbavica

SINOPSI

Com a colofó del cicle, no parlarem de guerra sinó de postguerra. Per fer-ho, ens traslladarem al barri de Grbavica de la ciutat de Sarajevo, lloc on hi ha hagut la guerra europea que ens és més propera.
Una mare, Esma, ha de pagar l’excursió del col·legi de la seva filla Sara, de 12 anys. Els fills dels màrtirs de la guerra només han de pagar la meitat del preu, però han de certificar que el pare va morir a la guerra. Esma, en lloc de demanar el certificat, prefereix buscar una altra feina, en un bar de nit, on es troba amb gent que no té res a veure amb com és ella.
Es tracta de l’òpera prima d’una directora nascuda a Sarajevo l’any 1974, que ha sabut fer una història que no és ni dura ni sensiblera, però que reflecteix les seqüeles que deixen les guerres, sobretot en un lloc on et pots trobar qui ha estat en el bàndol que t’ha fet patir.

Direcció: Jasmila Zbanic
Repartiment: Mirjana Karanovic, Luna Mijovic, Leon Lucev, Kenan Catic