Club de l'Experiència · Cinefòrum · Els conflictes bioètics a la gran pantalla · Gattaca

03/05/2018 - 18:00 h

03/05/2018 - 21:00 h

Seu d'Alumni UB · Gran Via de les Corts Catalanes, 582 · Barcelona   Veure mapa

La bioètica no només es pot considerar una branca de l’ètica: abraça aspectes del dret, la ciència, la medicina, l’economia, la política, i tot el que té a veure, segons l’Encyclopedia of Bioethics, amb la «conducta humana en l’àmbit de la vida i la cura de la salut, examinada a la llum dels valors i els principis morals».

Com en altres cicles, hi participaran professors i entesos en la matèria —un cartell impressionant, tant o millor que el de les pel·lícules, estigueu atents!—, que ens ajudaran a debatre i entendre la complexitat d’aquestes històries, que, simplement, acaben sent històries personals.
Parlarem, doncs, d’ètica, bioètica i moral, que afecten normes, actituds i decisions tant individuals com col·lectives
… i de cine.

Gattaca

Ciutadans de primera i de segona, en una societat futura, mitjançant selecció genètica? Amb Margarita Boladeras parlarem de la incidència de les noves tècniques de selecció genètica, que podrien canviar la relació entre les persones, que, com a la pel·lícula, podrien ser considerades vàlides o no.

Margarita Boladeras Cucurella

Margarita Boladeras Cucurella és catedràtica emèrita de Filosofia Moral i Política de la UB i membre del Comitè de Bioètica de Catalunya i de la Comissió de Bioètica de la UB.

Forma part del consell de redacció de la revista Àgora i del consell assessor de Musas: revista de investigación en mujer, salud y sociedad. Està treballant en el projecte d’investigació RecerCaixa «Prevenció i detecció de les violències de gènere durant l’embaràs: de la violència masclista a la violència obstètrica». És autora de nombrosos llibres i articles, molts dels quals es poden trobar a https:/www.researchgate.net/profile/Margarita_Boladeras/contributions.

La pel·lícula

En una societat futura on s’utilitzen tècniques de selecció genètica, Vincent (Ethan Hawke), concebut de manera natural, neix amb una insuficiència cardíaca, per la qual cosa és considerat no vàlid. Però té un somni: viatjar a l’espai. I la seva no validesa li impedeix fer-lo realitat. Tan sols se les ha d’enginyar per superar tots els controls que impedeixen que els no vàlids participin en programes com el de la Corporació Gattaca, només accessibles als genèticament perfectes.

Pel·lícula de culte, amb moltes nominacions i premis, entre els quals el de millor pel·lícula i el de millor banda sonora del Festival de Sitges de l’any 1997.

FITXA TÈCNICA
Direcció: Andrew Niccol
Repartiment: Ethan Hawke, Uma Thurman, Jude Law, Loren Dean, Alan Arkin, etc.
Música: Michael Nyman
País: Estats Units