Club de l'Experiència · Cinefòrum · Els conflictes bioètics a la gran pantalla · Experimenter (la història de Stanley Milgram)

Sota quines condicions i fins on és capaç una persona d’obeir una autoritat i emprendre accions que van en contra de la seva consciència individual?

07/06/2018 - 17:30 h

07/06/2018 - 21:00 h

Seu d'Alumni UB · Gran Via de les Corts Catalanes, 582 · Barcelona   Veure mapa

La bioètica no només es pot considerar una branca de l’ètica: abraça aspectes del dret, la ciència, la medicina, l’economia, la política, i tot el que té a veure, segons l’Encyclopedia of Bioethics, amb la «conducta humana en l’àmbit de la vida i la cura de la salut, examinada a la llum dels valors i els principis morals».

Com en altres cicles, hi participaran professors i entesos en la matèria —un cartell impressionant, tant o millor que el de les pel·lícules, estigueu atents!—, que ens ajudaran a debatre i entendre la complexitat d’aquestes històries, que, simplement, acaben sent històries personals.
Parlarem, doncs, d’ètica, bioètica i moral, que afecten normes, actituds i decisions tant individuals com col·lectives
… i de cine.

Experimenter: la història de Stanley Milgram

Stanley Milgram, psicòleg social americà, va voler experimentar-ho l’any 1961 a la Universitat de Yale, per entendre com persones normals havien participat en la barbàrie nazi. Aquesta pel·lícula versa sobre aquest experiment i altres aspectes de la vida i l’obra de Milgram.

Lluís Mauri, ens ajudarà a entendre el comportament de les persones en condicions semblants a les d’aquest experiment.

Lluís Mauri Mas

Lluís Mauri Mas és psiquiatre i psicoterapeuta. Dirigeix l’Institut de Docència i Recerca del Grup Sant Pere Claver i és membre del Comitè d’Ètica Assistencial de la Fundació Sanitària Sant Pere Claver. És docent en diversos màsters universitaris i estudis de postgrau, especialment de l’àmbit de l’atenció a l’adolescència. Ha escrit diversos articles sobre el tema en revistes especialitzades, i és coautor del llibre Adolescencia y transgresión (Ed. Octaedro, 2014).

La pel·lícula

SINOPSI
La pel·lícula és una mena de biopic d’Stanley Milgram (Peter Sarsgaard): recrea l’experiment que aquest psicòleg va dur a terme a la Universitat de Yale i altres experiències sobre psicologia social. Alhora, inclou imatges d’arxiu i tracta la relació de Milgram amb la seva dona (interpretada per Winona Ryder). L’experiment, que va ser titllat de sàdic i monstruós però que va ser molt important per a l’estudi del comportament humà, va ser una investigació plantejada arran del judici, coincident en el temps, a Adolf Eichmann, el qual va al·legar obediència deguda. La pel·lícula va passar fugaçment pels cines espanyols l’any 2016.

FITXA TÈCNICA

Direcció: Michael Almereyda
Repartiment: Peter Sarsgaard, Winona Ryder, John Leguizamo, Lori Singer
País: Estats Units