Club de l'Experiència · Cinefòrum · Els conflictes bioètics a la gran pantalla · Ex Machina

Fins on pot arribar la relació entre un home i un robot amb aspecte femení?

22/03/2018 - 18:00 h

22/03/2018 - 21:00 h

Seu d'Alumni UB · Gran Via de les Corts Catalanes, 582 · Barcelona   Veure mapa

La bioètica no només es pot considerar una branca de l’ètica: abraça aspectes del dret, la ciència, la medicina, l’economia, la política, i tot el que té a veure, segons l’Encyclopedia of Bioethics, amb la «conducta humana en l’àmbit de la vida i la cura de la salut, examinada a la llum dels valors i els principis morals».

Com en altres cicles, hi participaran professors i entesos en la matèria —un cartell impressionant, tant o millor que el de les pel·lícules, estigueu atents!—, que ens ajudaran a debatre i entendre la complexitat d’aquestes històries, que, simplement, acaben sent històries personals.
Parlarem, doncs, d’ètica, bioètica i moral, que afecten normes, actituds i decisions tant individuals com col·lectives
… i de cine.

"Ex-Machina"

Fins on pot arribar la relació entre un home i un robot amb aspecte femení?

Amb Marcel Cano Soler analitzarem aquesta pel·lícula, que planteja moltes qüestions sobre les nostres futures relacions amb robots cada cop més «humans».

Marcel Cano Soler

(Narbona, Llenguadoc, 1965) és llicenciat en Filosofia per la UB i diplomat en Bioètica (postgrau en Bioètica i Qualitat de Vida per la UB). Ha estat professor de la Càtedra UNESCO de la UPC (1999-2012) i tutor de la llicenciatura d’Humanitats (UOC, 2005-2012). Actualment és professor d’Ètica a la Facultat de Filosofia de la UB i professor de l’assignatura Ètica i Legislació del grau d’Enginyeria Informàtica a la Facultat de Matemàtiques. Imparteix classes de bioètica en diverses entitats sanitàries, com ara l’Institut Pere Mata de Reus i la Fundació Hospital Sant Pere Claver, i és membre del comitè d’ètica assistencial de les dues entitats. Així mateix, és membre del Comitè d’Ètica del Consorci de Salut i Social de Catalunya i de l’entitat Lafede. És autor de nombrosos articles, capítols de llibres i de l’assaig “Com podem ser humans?: consideracions sobre el reduccionisme científic, l’antropocentrisme i la tecnocràcia”.

La pel·lícula

Caleb, un jove programador d’una gran empresa d’Internet, rep el premi anhelat de gaudir d’una setmana de relaxació a la casa, aïllada enmig de les muntanyes, del multimilionari director general, Nathan, també programador.
En arribar-hi, el director li fa signar un acord de confidencialitat abans de fer-lo participar en un experiment, el Test de Turing, que és l’avaluació de les converses entre un humà i una màquina. Però la màquina resulta ser una humanoide d’intel·ligència artificial que es diu Ava, amb una cara bonica i mans i peus humans, creació de Nathan, que se’n sent propietari.
A partir d’aquestes converses, es genera un flirteig que intenta anar més lluny, amb un final inesperat.
Aquesta pel·lícula, escrita i dirigida per Alex Garland, nominat a l’Oscar pel millor guió, ha obtingut moltes nominacions i premis. L’any 2015 va guanyar el Best British Independent Film a la millor pel·lícula britànica i el 2016, l’Oscar als efectes visuals. Alicia Vikander, pel seu paper d’Ava, va ser nominada als Globus d’Or el 2016.

FITXA TÈCNICA
Direcció: Alex Garland