Club de l'Experiència · Cinefòrum · Els conflictes bioètics a la gran pantalla · La decisió d'Anne (My sister's keeper)

Quin deure i quin dret té una nena concebuda per salvar la seva germana? Amb Joan Canimas

17/05/2018 - 18:00 h

17/05/2018 - 21:00 h

Seu d'Alumni UB · Gran Via de les Corts Catalanes, 582 · Barcelona   Veure mapa

La bioètica no només es pot considerar una branca de l’ètica: abraça aspectes del dret, la ciència, la medicina, l’economia, la política, i tot el que té a veure, segons l’Encyclopedia of Bioethics, amb la «conducta humana en l’àmbit de la vida i la cura de la salut, examinada a la llum dels valors i els principis morals».

Com en altres cicles, hi participaran professors i entesos en la matèria —un cartell impressionant, tant o millor que el de les pel·lícules, estigueu atents!—, que ens ajudaran a debatre i entendre la complexitat d’aquestes històries, que, simplement, acaben sent històries personals.
Parlarem, doncs, d’ètica, bioètica i moral, que afecten normes, actituds i decisions tant individuals com col·lectives
… i de cine.

La decisió d'Anne (My sister's keeper)

Quin deure i quin dret té una nena concebuda per salvar la seva germana? Aquesta és una de les moltes qüestions que intentarem contestar amb l’ajut del professor Joan Canimas.

Joan Canimas Brugué

Doctor en Filosofia i màster en Bioètica i en Ètica Aplicada a l’Acció Social. És professor de la Universitat de Girona i professor col·laborador a la Universitat Oberta de Catalunya. Codirigeix el curs d’expert universitari en Ètica Aplicada a l’Acció Social i Psicoeducativa, de l’Institut Borja de Bioètica i la Universitat Ramon Llull. És vocal en diversos comitès d’ètica: Serveis Socials de Catalunya, Institut d’Assistència Sanitària, Recerca de Girona, i Recerca i Biodiversitat de la Universitat de Girona. És autor de diverses publicacions i articles, sobretot relacionats amb les discapacitats, les diversitats funcionals, la infància, l’adolescència i l’educació.

La pel·lícula

Enginyeria genètica, autonomia personal, decisió judicial, i dret a viure i a morir. Parlarem de tot això després de veure aquesta pel·lícula, on Anne (Abigail Breslin) és una nena d’onze anys engendrada al laboratori, un cop triat un embrió que conté una seqüència genètica adient per a les necessitats de la seva germana Kate (Sofia Vassilieva), que té leucèmia. Anne està farta de les estades a l’hospital, de les proves mèdiques i de les intervencions quirúrgiques, i per aconseguir la independència mèdica i poder negar-se a les pretensions dels seus pares encarrega a un advocat (Alec Baldwin) que porti el seu cas a un tribunal. Mentrestant, la seva germana necessita un ronyó. Quines conseqüències tindrà per a la seva germana aquesta decisió? Què passarà al judici, on l’advocada de la part contrària (la família) és la mateixa mare (Cameron Díaz), que havia penjat la toga per dedicar-se a la filla malalta?

FITXA TÈCNICA
Direcció: Nick Cassavetes
Repartiment: Cameron Díaz, Abigail Breslin, Sofia Vassilieva, Jason Patric, Evan Ellingson, Alec Baldwin, Joan Cusack
País: Estats Units