Club de l'Experiència · Cicle cinefòrum · El cinema i els drets humans: la llibertat d'expressió · Taxi Teheran

Alumni Barcelona Taxi Teheran
Panahi, fent-se passar per conductor de taxis, fa un documental-ficció en què homes i dones, joves i vells, rics i pobres, tradicionalistes i moderns donen veu a la societat iraniana.

David Bondia
David Bondia Garcia
Doctor en Dret i professor titular de Dret Internacional Públic i Relacions Internacionals a la Universitat de Barcelona

28/02/2019 - 17:30 h

28/02/2019 - 20:30 h

Seu d'Alumni UB · Gran Via de les Corts Catalanes, 582 · Barcelona   Veure mapa

Atenció!
Canvi de data de l’activitat a 28/02/2019

D’acord amb la Declaració Universal dels Drets Humans, la llibertat d’expressió és un dret humà.

I és que a l’article 19 estableix que «tota persona té dret a la llibertat d’opinió i d’expressió; aquest dret inclou el de no ser molestat a causa de les pròpies opinions i el de cercar, rebre i difondre les informacions i les idees per qualsevol mitjà i sense límit de fronteres». La llibertat d’expressió, doncs, és un dret multifacètic que pot manifestar-se per diversos mitjans. La seva interrelació amb altres drets la converteixen en un mitjà que pot servir per descobrir posicions diverses davant una mateixa realitat, i en una eina per a la democràcia.

El cinema és, sens dubte, un dels mitjans de comunicació que més vegades s’ha relacionat amb la llibertat d’expressió i ha tractat les diverses facetes d’aquest dret. En aquest cicle hem fet una tria de quatre pel·lícules que ens parlen i ens fan reflexionar sobre el revers de la llibertat d’expressió quan l’estat intervé per censurar-la i posar-hi límits sense una justificació clara (tradicionalment s’ha justificat amb l’apel·lació al bé comú).

Taxi Teheran

SINOPSI
Des del 2010 el govern iranià prohibeix fer pel·lícules a Jafar Panahi, el director d’aquest film, on demostra la seva habilitat per construir una ficció partint de la realitat i l’enginy per continuar fent cinema tot i la prohibició. Panahi, fent-se passar per conductor de taxis, fa un documental-ficció en què homes i dones, joves i vells, rics i pobres, tradicionalistes i moderns, tant venedors de vídeos pirata com defensors dels drets humans, donen veu a la societat iraniana.

Direcció: Jafar Panahi
Repartiment: Jafar Panahi
País: Iran
Any: 2015