Club de l'Experiència Alumni · Territoris buidats? Processos de despoblament a la Catalunya rural

Dolores Sánchez Aguilera
Vicedegana de la Facultat de Geografia i Història de la UB i professora titular d’Anàlisi Geogràfica i Territorial.

24/02/2020 - 17:30 h

24/02/2020 - 19:00 h

Seu Alumni · Gran Via de les Corts Catalanes, 582 · Barcelona   Veure mapa

Als inicis del segle xx arrenquen dos processos clau per explicar la configuració territorial actual: la urbanització i la litoralització. Aquests processos, evidents tant a Catalunya com a l’Estat espanyol, expliquen unes pautes de distribució de la població que es caracteritzen per una polarització que ha comportat un notable despoblament de les àrees d’interior i de muntanya.

Després de decennis d’un èxode rural que va deixar exhausts amplis territoris, el final del segle xx i els primers anys del xxi van pal·liar els efectes d’aquestes tendències regressives, gràcies a uns fluxos migratoris que van capgirar un decreixement intens i persistent en el temps. La crisi econòmica, però, va aturar aquestes dinàmiques, i els darrers anys les pèrdues demogràfiques s’han refermat i han portat molts municipis a una situació crítica. L’anàlisi detallada dels canvis demogràfics i de la situació actual pot permetre elaborar propostes per evitar els efectes negatius de l’envelliment i la despoblació en àrees rurals del nostre entorn.

Territoris buidats? Processos de despoblament a la Catalunya rural
Conferència.

Data: dilluns 24 de febrer de 2020
Hora: de 17:30 a 19:00