Club de l'Experiència Alumni · Matemàtiques a l'antiga Mesopotàmia: sobre fang i amb un punxó.

Aquesta conferència consta de dues parts. a la primera part coneixerem un context històric, llengua accàdia en escriptura cuneïforme i sistema de numeració sexagesimal i la segona, aprofundirà en la quadratura del cercle i en el teorema de Pitàgores

Places exhaurides

Jaume Bartrolí Brugués
Membre de la Societat Catalana de Matemàtiques

14/01/2020 - 17:30 h

14/01/2020 - 19:30 h

Aula Ramon i Cajal · Edifici Històric · Gran Via de les Corts Catalanes, 585   Veure mapa

Aquesta conferència consta de dues parts:
1a part: context històric, llengua accàdia en escriptura cuneïforme i sistema de numeració sexagesimal
2a part: aprofundiment en la quadratura del cercle i en el teorema de Pitàgores

Les tauletes en què escrivien els antics mesopotàmics eren de fang i tenien la forma i les dimensions d’un telèfon mòbil actual. L’escriptura utilitzada era cuneïforme: els signes, en forma de falca, s’hi feien amb un estil (o punxó) fet amb un tros de canya. S’escrivia a la tauleta mentre era humida, i després es deixava assecar al sol. Usaven un tipus de fang que, un cop sec, adquiria una gran consistència i duresa. La llengua usada majoritàriament era l’accadi en alguna de les seves formes (babilònia o assíria).

Tenim molta informació sobre les matemàtiques que coneixien i dominaven. Actualment disposem d’unes 1800 tauletes, o fragments de tauleta, de contingut matemàtic. Reposen en museus i col·leccions de diferents països (per exemple al Museu de Montserrat); de vegades, diversos trossos d’una mateixa tauleta es troben en diferents museus. No totes les tauletes s’han estudiat.

La majoria de les tauletes matemàtiques daten d’un parell de segles al voltant del 1700 aC; la resta, dels darrers tres segles abans de Crist. La xerrada se centrarà en les tauletes procedents del primer període (voltants del 1700 aC), anomenat període paleobabilònic, temps d’un monarca prou conegut: Hammurabi.

MATEMÀTIQUES A L’ANTIGA MESOPOTÀMIA: SOBRE FANG I AMB UN PUNXÓ Conferència

Data: dimarts 14 de gener de 2020
Hora: 17:30 h
Lloc : Aula Ramón i Cajal. Edifici Històric · Gran Via de les Corts Catalanes, 585