Club de l'Experiència Alumni · Les Exposicions Universals o l'època de l'Arcàdia

Aquesta conferència se centra a analitzar l’evolució del fenomen de les exposicions universals des dels seus inicis fins a la dècada dels vint del segle XX.

Paola Lo Cascio
Llicenciada en Ciències Polítiques per la Universitat “La Sapienza” de Roma i Doctora en Història Contemporània per la Universitat de Barcelona

22/01/2020 - 18:00 h

22/01/2020 - 20:00 h

Aula Ramon i Cajal · Edifici Històric · Gran Via de les Corts Catalanes, 585   Veure mapa

Les iniciatives nascudes a la França del principi del segle XIX i, a partir de 1851, concretades amb la Gran Exposició de Londres es poden llegir com un aparador dels canvis culturals, socials i polítics experimentats pel món occidental al llarg d’aquelles dècades en què es van afirmar la societat i l’economia industrials, els processos colonials contemporanis i també els corrents de pensament vinculats al positivisme i a la fe en el progrés tecnològic.

En aquest sentit, l’anàlisi s’estructura segons tres grans etapes, corresponents a les tres lògiques majoritàries que, al llarg del temps, orientaren l’organització d’aquests esdeveniments:
• La primera etapa (probablement la de més èxit en termes de quantitat i impacte dels certàmens organitzats arreu del món) s’estén fins al canvi de segle. La tecnologia industrial és el centre indiscutible i les exposicions fan la funció d’espais de competició i socialització dels avenços científics associats a la producció, amb un protagonisme destacat dels actors econòmics.
La segona etapa es perllonga fins a l’esclat de la Primera Guerra Mundial. La tecnologia productiva i les empreses perden protagonisme (mantenen, tot i així, una certa presència i importància) i es diversifiquen tant les lògiques expositives com els actors que hi participen. En aquest marc, adquireixen importància, per exemple, els elements relacionats amb les innovacions arquitectòniques i urbanístiques. I és que és un moment de canvi decisiu per a les grans ciutats, que s’estan consolidant com a motors de desenvolupament econòmic i conflicte social alhora.
La tercera etapa, després del desastre de la Gran Guerra, recull el trencament de l’arcàdia precedent: la societat del progrés continu del segle XIX. Ara, després de la massacre, cada cop més les exposicions es polititzen en sentit nacional i ideològic, com una mena de prolongació d’un conflicte, que, formalment tancat el 1918, no es resol fins al termini de la Segona Guerra Mundial.

LES EXPOSICIONS UNIVERSALS O L’ÈPOCA DE L’ARCÀDIA
Conferència

Data: dimecres 22 de gener de 2020
Hora: 18 h a 19:45 h