Biografia d'un medicament: procés d’elaboració dels medicaments a escala industrial

S’explicarà un laboratori farmacèutic (una fàbrica) tot fent un recorregut a contracorrent, és a dir, començant pel medicament acabat i anant cap al principi del procés.

0310 Santiago Castro
Santiago Castro Fábregas
Enginyer químic. Des del 2008 és docent al cicle formatiu de grau superior de Fabricació de Productes Farmacèutics i Afins.

10/03/2020 - 17:30 h

10/03/2020 - 19:00 h

Seu d'Alumni · Gran Via de les Corts Catalanes, 582 · Barcelona   Veure mapa

En el nostre dia a dia, és habitual haver de prendre algun medicament o haver d’administrar-lo a algú del nostre entorn. Per tant, normalment els medicaments són un més en la nostra vida quotidiana. En aquestes tres conferències donem a conèixer què són aquests productes, com es fabriquen i què es fa per tal d’assegurar-ne la qualitat. L’objectiu és, doncs, aproximar el vessant científic i tecnològic dels medicaments a aquells usuaris que encara no el coneixen, i fer valer la feina de milers de persones que treballen en aquest àmbit al nostre país.

En aquesta segona xerrada del cicle, s’explicarà què és i com funciona un laboratori farmacèutic (una fàbrica) tot fent un recorregut a contracorrent, és a dir, començant pel medicament acabat i anant cap al principi del procés.

Per tal d’afavorir la participació dels assistents, es triarà com a fil conductor un medicament que es porti habitualment a la bossa de mà i que estigui fabricat a Catalunya.

1. Comentarem breument el teixit industrial i empresarial farmacèutic del nostre territori.
  2. Farem un joc de preguntes i respostes (kahoot.it) amb el telèfon mòbil per tal de fer l’activitat més participativa.
  3. El concepte de lot i la traçabilitat són eines de gestió del procés farmacèutic. Rastrejarem quins han estat el condicionament secundari i el condicionament primari del medicament que haurà servit de fil conductor. Seguidament veurem la maquinària amb la qual s’elabora el producte farmacèutic i com es prepara la fórmula.
  4. Introduirem els conceptes de bones pràctiques de fabricació (o GMP per good manufacturing practices), assegurament de la qualitat i validació.
  5. Comentarem altres eines de gestió de processos (la identificació de punts crítics, les «5 M», el control estadístic…).

Biografia d’un medicament: procés d’elaboració dels medicaments a escala indus
Conferència

Serà una sessió gammificada, on s’utilitzarà el mòbil com a eina per aproximar-nos a la temàtica tractada.

Data: dimarts 10 de març de 2020
Hora: de 17:30 a 19:00
Lloc: sala d’actes Alumni (Gran Via de les Corts Catalanes, 582)
Organitza: Club de l’Experiència Alumni