Club de Lectura · El soroll del temps

End

20/06/2023 - 20:00 h

Address

Aula S4 de l'Edifici Jeroni Granell (Gran Via de les Corts Catalanes, 582 08011 Barcelona)   View map

Taller exclusiu pels membres d’Alumni inscrits al Club de Lectura.

Actualment no disposem de places vacants per formar part del Club de Lectura. Si sou membres en actiu d’Alumni i voleu formar part del Club de Lectura, apliqueu al formulari d’inscripció a un Club i formareu part de la llista d’espera.

El Club de Lectura Alumni té com a principal objectiu aprofundir les idees i els valors estètics i literaris d’obres llegides individualment i comentar-les posteriorment en grup. A més, també es duen a terme altres activitats relacionades amb la literatura: col·loquis, itineraris literaris, etc.

“El ruido del tiempo”

Sinopsis

En el llibre “El puercoespín”, Barnes ja ens parla del final de la Unió Soviètica i en aquests ens fa viure clarament la interferència del poder, tant en l’època de Stalin com després amb Jrusxof, en l’art i per extensió en la vida de les persones. Hi queda també reflectida la vida amorosa, erràtica del compositor.
És una biografia, una novel·la històrica basada en la vida del compositor Dmitri Shostakóvich. Escrita en tres parts que corresponen als tres moments en què el poder el requereix per estigmatitzar-lo o bé per premiar-lo. Sempre interferint en la seva vida i tement per la supervivència. El 1936, Stalin assisteix a una representació de l’òpera Lady Macbeth de Mtsensk. Dos dies després apareix una crítica al Pravda en què se’l
acusa de desviacionista i decadent. Durant la guerra compon música heroica i patriòtica que és acceptada per l’estatus i, per tant, se salva. En la segona part, el 1948 Stalin li truca perquè representi Rússia en el Congrés per la Pau a Nova York. Malgrat que inicialment s’hi nega, no pot deixar d’anar-hi i es limita a llegir els comunicats i textos que li proporcionen. En la tercera part, ja gran i completament assimilat pel poder, reflexiona sobre la seva vida i malgrat que ha rebut tota mena de premis, tant a Rússia com fora, ell sent la vergonya d’haver acceptat formar part del sistema.
Uns anys més tard, mor el 1975 a Moscou, admirat pel seu país i el món musical, però derrotat pel poder, afectada la consciència, el que mostraria amb una sèrie de quartets tortuosos i tristos que expressarien el seu turment interior.
En el llibre, Julian Barnes fa una reinterpretació dels fets que es coneixen de la vida del músic i ens explica la lluita entre art i consignes polítiques. Shostakovich es plany de la duresa de dur una vida de covard, llarga i permanentment angoixada. Malgrat tot, la música li permet viure per sobre del soroll del temps i sap que la música li sobreviurà. El llibre està plagant de referències musicals i literàries i no estalvia la crítica a occidentals comunistes com Picasso o Sartre que donen suport des de fora un règim que no pateixen.
El llibre tracta de la por i la culpa, de la supervivència de l’art i de la dificultat de comportar-se amb honestedat en temps d’una dictadura.

Sobre l’autor
Julian Barnes (Leicester, 1946), educat a Londres i Oxford és un dels escriptors anglesos més rellevants i prolífics.
Les seves obres han estat traduïdes a molts idiomes, aquí en català (una per Proa i altres per Angle editorial) i al castellà per Anagrama.
Els seus llibres poden tenir un alt sentit d’humor: “Abans de coneixer-nos” “Al otro lado del canal”, “Hablando del asunto” “Un perfeccionista en la cocina”, molt divertida, parlant de la seva experiència com a cuiner i usuari de llibres de cuina …Assaig: “Con los ojos bien abiertos”, critica d’art.
Molts dels seus llibres serveixen per parlar d’un personatge i la seva època:” El loro de “Flaubert, un dels seus llibres més recomanats i el seu primer gran èxit;
Arthur &Gerorges sobre Artur Conhan Doyle,
“El ruido del tiempo” sobre Shostakóvich i també algunes obres de reflexió sobre el pas del temps: “El sentido d’un final” de la que se’n va fer una pel·lícula el 2017, “Nada que temer” en diàleg amb el seu germà filòsof, Jonathan Barnes, en què reviuen les seves vides i incerteses.
Llibres de contes: “La mesa limón”, “Pulsacions” “Història del món en 10 capitols i mig”en el que a partir d’històries conegudes (l’arca de Noé) o cuadres ( la Balse de Gericaud) va narrant diferents moments històrics amb clares referències socials.
És sens dubte també un dels autors més premiats:
Metrolandia (Premi Somerset Maugham 1981),
El loro de Flaubert (Premio Geoffrey Faber Memorial i, a França, Premio Médicis)
Hablando del asunto (Premi Femina a la millor novel.la estrangera publicada a França)
El sentido de un final (Premio Booker)

Altres premis: E. M. Forster de la American Academy of Arts and Letters, el William Shakespeare de la Fundació FvS de Hamburgo i el Man Booker, i a mes és Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres.
Julian Barnes va començar a publicar el 1981 i segueix publicant, gairebé un llibre cada any, 2019: L’home de la bata vermella, 2020: La única història i Elithabet Finch el 2022.

Club de Lectura
Activitat exclusiva pels membres d’Alumni inscrits al Club de Lectura

Data: dimarts 20 de juny de 2023
Hora: 18:18 a 19:45