Cinefòrum Duoda. Significant mirades. Pel·lícula: "Marie Curie"

Projecció de la pel•lícula "Marie Curie", escollida per una investigadora de Duoda, i debat o fòrum posterior.

Gratuït

Victoria López Benito
Professora lectora de la Universitat de Saragossa de l’àrea de Didàctica de les Ciències Socials a la Facultat d’Educació

20/04/2018 - 18:00 h

20/04/2018 - 21:00 h

Aula Ramón i Cajal. Edifici Històric . Gran Via de les Corts Catalanes, 585   Veure mapa

Projecció de la pel•lícula “Marie Curie”, escollida per una investigadora de Duoda, i debat o fòrum posterior.

L’objectiu d’aquest cinefòrum és aprofitar la capacitat de crear i recrear històries que té el cinema per reflexionar sobre la construcció de l’ordre simbòlic femení, mostrant una mirada nova a través del pensament de la diferència sexual.

Atès que el cinema és una eina útil i recorrent per fer política del simbòlic i permet fer una interpretació lliure, pensarem i sentirem amb el nostre ésser-cos i parlarem amb veu pròpia per poder significar la mirada.

Volem mirar i abordar la història que narra aquesta pel·lícula considerant l’ordre simbòlic de la mare: analitzar si aquest ordre apareix al llarg de la trama o en els personatges, o si, malauradament, hi roman absent.
Volem indagar i descobrir, si és que n’hi ha, les mediacions que aporten els personatges a les relacions en l’entramat del film.

Volem furgar en les relacions entre les protagonistes i els protagonistes. Volem descobrir en els personatges algun indici de significació lliure de la diferència entre ser dona o ser home. Volem recrear-nos, si escau, en la llibertat de les dones. L’objectiu és simple, no tenim grans pretensions: tan sols volem atrevir-nos a mirar i comentar aquestes històries des d’una posició diferent, perquè som dones que volem pensar-nos, també, a través del cinema.

Marie Curie: sinopsi.

En aquesta pel·lícula, Marie Nöelle ha volgut donar a conèixer part de la vida de la polonesa Maria Sklodowska, una dona inspiradora per a altres dones.
De jove, Maria Sklodowska viatjà a París per complir el seu desig —emparada per la seva germana gran— d’estudiar a la universitat, i allà esdevingué l’eminent i reconeguda científica madame Curie, una de les poques dones anomenades en els llibres d’història, apassionada per un coneixement que va poder compartir amb el seu marit, Pierre Curie.
El film també dona a conèixer la Maria Sklodowska-Curie responsable i compromesa políticament i socialment, que va viure la paradoxa de tenir alhora una intensa vida social, atesos els viatges i les conferències que havia d’impartir arran dels seus descobriments, i una necessitat constant de vida interior i d’aïllament del món a l’aixopluc del seu laboratori i de casa seva, tenint cura per igual del coneixement i de les seves filles.
Amor, coneixement i política convergien en la figura de Maria Sklodowska-Curie, la qual, malgrat algunes ombres, va ser una dona afortunada, lliure i enamorada del coneixement.

CINEFÒRUM DUODA. SIGNIFICANT MIRADES: “MARIE CURIE”

Cinefòrum

Data: divendres 20 d’abril de 2018
Hora: 18 h