Cinefòrum Duoda. Significant mirades. Pel·lícula: "Doña Clara"

Projecció de la pel•lícula "Doña Clara", escollida per una investigadora de Duoda, i posterior debat o fòrum posterior.

Gratuït

Amparo Chumacero Ruíz
Professora associada i investigadora de la UB

30/06/2017 - 18:00 h

30/06/2017 - 21:00 h

Gran Via de les Corts Catalanes, 585   Veure mapa

Projecció de la pel•lícula “Doña Clara”, de Kleber Mendonça Filho, escollida per una investigadora de Duoda, i posterior debat o fòrum posterior.

L’objectiu d’aquest cinefòrum és aprofitar la capacitat de crear i recrear històries que té el cinema per reflexionar sobre la construcció de l’ordre simbòlic femení, mostrant una mirada nova a través del pensament de la diferència sexual.

Atès que el cinema és una eina útil i recorrent per fer política del simbòlic i permet fer una interpretació lliure, pensarem i sentirem amb el nostre ésser-cos i parlarem amb veu pròpia per poder significar la mirada.

Volem mirar i abordar la història que narra aquesta pel·lícula considerant l’ordre simbòlic de la mare: analitzar si aquest ordre apareix al llarg de la trama o en els personatges, o si, malauradament, hi roman absent.
Volem indagar i descobrir, si és que n’hi ha, les mediacions que aporten els personatges a les relacions en l’entramat del film.

Volem furgar en les relacions entre les protagonistes i els protagonistes. Volem descobrir en els personatges algun indici de significació lliure de la diferència entre ser dona o ser home. Volem recrear-nos, si escau, en la llibertat de les dones. L’objectiu és simple, no tenim grans pretensions: tan sols volem atrevir-nos a mirar i comentar aquestes històries des d’una posició diferent, perquè som dones que volem pensar-nos, també, a través del cinema.

DOÑA CLARA
Brasil, 2017

El títol original d’aquesta pel·lícula, de Kleber Mendonça Filho, és Aquarius. A Espanya es va traduir encertadament com Doña Clara perquè Clara, interpretada per Sonia Braga, és ella mateixa la pel·lícula.
Amb aquesta narració parlarem de la política de les dones i de com aquesta política es posa en joc per a la Clara i li causa una sèrie d’incomoditats a diferents nivells i situacions, a partir del moment en què casa seva, la seva «habitació pròpia», com diria Virginia Woolf, es veu en perill. És, doncs, una narració del que aquesta casa significa en la vida de la Clara i els seus, una casa amb la qual ens identificarem i que farem nostra ràpidament.
La pel·lícula ens descobreix l’excel·lència d’una dona lliure, madura i senyora de casa seva, mentre gaudim de la música, el ritme de vida, els colors i les olors d’una cultura com la brasilera, que pot resultar sensual i seductora i alhora injusta i complexa.

Amadrina
Amparo Chumacero Ruíz

CINEFÒRUM DUODA. SIGNIFICANT MIRADES: “DOÑA CLARA”
Cinefòrum