Caroline Herschel, l'astrònoma que va brillar amb llum pròpia a l'ombra del seu germà

Caroline Herschel Web
Caroline Herschel, la primera dona astrònoma que va cobrar un sou com a científica

0324 Carme Jordi
Carme Jordi
Doctora en Física, i membre del Departament de Física Quàntica i Astrofísica i de l'Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona

24/03/2021 - 17:00 h

24/03/2021 - 18:45 h

Després de l’èxit de públic en l’edició del curs passat i insistint en l’objectiu que ens vàrem plantejar en la primera edició, us presentem la segona edició de “Dones de ciència retrobades en la història”.

Si ens preguntem quins noms de científics coneixem, segurament serem capaços d’anomenar-ne uns quants, o molts. Però si referim la pregunta a dones científiques, quants noms sabrem dir? Potser esmentarem Hipàtia d’Alexandria (per la pel·lícula d’Amenábar?), Maria la Jueva (a qui se sol atribuir l’invent del bany maria) i Marie Curie (segurament l’única que vam conèixer a l’escola), o ni això. El cert és que els llibres de text, les revistes divulgatives, la premsa i els mitjans de comunicació en general han menystingut el paper de les dones, que al llarg de la història —des de l’antiguitat— han fet aportacions científiques i tècniques molt valuoses.

Amb aquest cicle de conferències, que hem titulat «Dones de ciència retrobades en la història», pretenem donar a conèixer dones que, malgrat el seu llegat científic, han estat menystingudes, ignorades, i han passat pràcticament desapercebudes.

Montse Buxadé
Club de l’Experiència

Caroline Herschel va néixer el 1750 a Hannover. Era la germana petita del conegut astrònom William Herschel. Va treballar amb ell durant tota la seva carrera, tant en les observacions com en la construcció dels seus propis telescopis. Va contribuir a la feina del seu germà amb la descoberta d’Urà el primer planeta descobert que no es pot veure a ull nu. Ella mateixa va descobrir vuit cometes i tres nebuloses i va fer un munt d’estudis d’estrelles dobles. Va ser la primera dona astrònoma a cobrar un sou com a científica i la primera a rebre la Medalla d’Or de la Reial Societat Astronòmica d’Anglaterra (1828). Va ser nomenada membre honorífica d’aquesta Societat el 1935.

FORMULARI D'INSCRIPCIÓ

Activitat gratuïta, amb prioritat per a membres d’Alumni. Cal fer la inscripció pel formulari. Un cop feta, i donant prioritat als membres d’Alumni, rebreu un correu dies abans de l’activitat, amb la informació necessària per connectar-vos.

Caroline Herschel, l’astrònoma que va brillar amb llum pròpia a l’ombra del seu germà
Cicle de conferències en línia · Dones de ciència retrobades en la història

Data: dimecres 24 de març de 2021
Hora: 17:00 a 18:45
Plataforma de connexió: Teams Microsoft
Organitza: Club de l’Experiència Alumni

Activitat gratuïta, amb prioritat per a membres d’Alumni.