Biografia d'un medicament: l’anàlisi i el control de la qualitat com a eina clau per garantir la seguretat dels medicaments

Els medicaments s’han de comercialitzar com a fórmules segures, terapèuticament actives i amb un efecte constant i previsible. Avui dia es produeixen nous medicaments a un ritme accelerat, i al mateix temps es desenvolupen mètodes analítics més exigents i sofisticats

0316 Cristina Chritin
Cristina Chritin de Miquel
Llicenciada en Química per la Universitat de Barcelona i professora numerària d’Anàlisi i Química Industrial.

16/03/2020 - 17:30 h

16/03/2020 - 19:00 h

Seu d'Alumni · Gran Via de les Corts Catalanes, 582 · Barcelona   Veure mapa

ACTIVITAT CANCEL·LADA

En el nostre dia a dia, és habitual haver de prendre algun medicament o haver d’administrar-lo a algú del nostre entorn. Per tant, normalment els medicaments són un més en la nostra vida quotidiana. En aquestes tres conferències donem a conèixer què són aquests productes, com es fabriquen i què es fa per tal d’assegurar-ne la qualitat. L’objectiu és, doncs, aproximar el vessant científic i tecnològic dels medicaments a aquells usuaris que encara no el coneixen, i fer valer la feina de milers de persones que treballen en aquest àmbit al nostre país.

La forta competitivitat industrial de la qual som testimonis actualment i una sèrie de successos ocorreguts al llarg del segle xx en el sector de la indústria farmacèutica han revolucionat el concepte de qualitat.

Avui en dia, l’expressió «qualitat dels medicaments» s’utilitza com a segell de garantia del compliment d’una sèrie d’especificacions i de la producció sota estrictes controls que asseguren l’efectivitat en el tractament d’una determinada patologia i que no provoquen efectes perjudicials o no desitjats, és a dir, que són segurs per a la salut. Una exigència més alta de qualitat es tradueix en el compliment de normatives específiques, com ara les bones pràctiques de fabricació (o GMP per good manufacturing practices) i les bones pràctiques de laboratori (o GPL per good laboratory practices).

El terme control de qualitat fa referència a la suma de tots els procediments aplicats per assegurar la identitat, la puresa i l’estabilitat d’una determinada forma farmacèutica en tot el procés, des de l’R+D fins al servei postvenda, passant per la recerca clínica i la producció. Aquests procediments poden anar des de simples experiments d’anàlisi química fins a requeriments més complexos, com ara les monografies de la farmacopea.

Biografia d’un medicament: l’anàlisi i el control de la qualitat com a eina clau per garantir la seguretat dels medicaments
Conferència

Data: dilluns 16 de març de 2020
Hora: de 17:30 a 19:00