Club de l'Experiència · Descobrint la Barcelona jueva: dels inicis a l’actualitat

La presència de jueus a Barcelona des de temps remots i la seva importància en la història de la ciutat

Montserrat Moreno
Graduada en Estudis Hebreus per la Universitat de Barcelona

05/02/2018 - 17:00 h

05/02/2018 - 19:30 h

Alumni Universitat de Barcelona · Gran Via de les Corts Catalanes, 582   Veure mapa

La presència de jueus a Barcelona des de temps remots és un senyal inequívoc de la seva importància en la història de la ciutat, no només en el passat sinó també en els nostres dies.

Fent un recorregut històric anirem coneixent el dia a dia dels jueus, el seu paper dins la societat barcelonina i les seves aportacions al llarg dels segles. Tot i que possiblement ja hi havia jueus a Barcelona amb anterioritat, és al segle IX que n’apareix un en un document. A partir de llavors, ja al segle XI, agrupats en un barri jueu o call, la seva rellevància va anar augmentant. Però a partir del segle XIII les tensions entre els jueus, el poble i l’Església van iniciar un període de declivi del judaisme que va culminar amb l’avalot de 1391.

Com a conseqüència, el call va quedar extingit pràcticament un segle abans del decret d’expulsió dels jueus promulgat l’any 1492. Oficialment no va haver-hi més jueus a Barcelona fins al segle XX, quan de mica en mica van anar retornant a la ciutat dels seus avantpassats per quedar-s’hi amb els seus descendents

INSCRIPCIÓ

DESCOBRINT LA BARCELONA JUEVA: DELS INICIS A L’ACTUALITAT

Conferència

Data: dilluns 5 de febrer de 2018
Hora:17:00 h
Lloc: Seu d’Alumni UB · Gran Via de les Corts Catalanes, 582
Organitza: Alumni Universitat de Barcelona i Club de l’Experiència

Aquesta conferència es complementarà amb una passejada pel call de Barcelona que es durà a terme el proper dia 12 de febrer.